Benzine of diesel? Sinds kort is elektriciteit ook een energiebron die auto’s laten rijden. Is dit duurder of goedkoper en welk effect heeft het op het milieu? In dit artikel zorgen we voor een overzicht waardoor jij kan bepalen of elektrisch rijden ook iets voor jou is. Laat onderaan het artikel even weten of hoe jij denkt over elektrisch rijden. Zonnepanelen kopen kan ook verstandig zijn, want dat laat je de elektrische auto op met gratis zonnestroom!
Wil jij een GRATIS laadpas en lage maandelijkse kosten?
Ga dan voor de Vandebron laadpas!
Inhoudsopgave
Wat is elektrisch rijden?
Elektrisch rijden betekent dat je in een auto rijdt die geen benzine of diesel als brandstof nodig heeft. Met elektriciteit kan de motor van de auto werken net als bij de modellen die op benzine of diesel rijden. De prestaties zijn hetzelfde. Een elektrische auto is erg stil. Vrijwel geruisloos kan je met deze auto rijden naar elke plek die je maar wilt.
Je zal wel goed moeten kijken naar waar je je auto op kunt laden. Met laadpalen als een soort tankstation kan je de auto van nieuwe energie voorzien. Eind 2019 waren er zo’n 40.000 openbare oplaadpunten in Nederland. In het buitenland vindt je minder oplaadpunten op een meestal grotere oppervlakte.
Naast auto’s die helemaal op elektriciteit rijden zijn er ook hybride auto’s. Deze kunnen op zowel elektriciteit als fossiele brandstof rijden. Wanneer de accu leeg is schakelt de auto over op benzine.
Hoe lang duurt het opladen van de accu bij elektrisch rijden?
Dit ligt aan het type laadpaal en de auto. Bij gewone laadpalen duurt het tot wel 12 uur om de accu helemaal vol te laden. Een snellader kan dit tot wel 12 keer sneller, waardoor het mogelijk is binnen een uur over een volle accu te beschikken. De snelste laders van dit moment van 150 kWh (kilowattuur) laden in een half uur genoeg elektriciteit waarmee je 200 kilometer kunt rijden. Voor het opladen van de auto heb je een laadpas nodig. Energiemaatschappij Vandebron biedt een laadpas aan vanaf slechts €1,50 per maand.
Wanneer je een laadpaal bij jouw woning wilt kun je rekenen op €1000 tot €2000 aan kosten. Je betaalt voor de laadpaal, de montage en bekabeling.
Wat zijn de kosten van elektrisch rijden?
De kosten van elektrisch rijden verschilt per plek waar je de auto oplaadt. Deze verschillen zijn behoorlijk groot:
Prijs per kWh (gemiddeld)
- Thuis: 0,22 euro per kWh
- Publiek laadpunt: 0,35 euro per kWh
- Fastned snellaadstation: 0,59 euro per kWh (zonder abonnement)
Afhankelijk van de auto is het verbruik ongeveer 16 kWh per 100 kilometer. Met de hierboven genoemde prijzen ben je tussen €3,52 (thuis opladen) en €9,44 (Snellader) kwijt per 100 kilometer. Je betaalt dus ongeveer 3,5 cent per gereden kilometer.
Benzineprijzen fluctueren meer dan stroomprijzen. We nemen een benzineprijs van €1,53. Een hele zuinige benzine-auto rijdt 1 op 20. Je hebt dus 5 liter nodig om 100 kilometer te rijden. De som 5 X €1,53 = €7,65 laat zien dat je veel goedkoper (54%) uit bent wanneer je voornamelijk thuis de elektrische auto oplaadt. Daarbij komt dat de benzineprijzen ook zo nu en dan hoger is dan de gebruikte €1,53 en dat in de praktijk auto’s de 1 op 20 niet halen.
Thuis de auto opladen is dus erg voordelig. Wanneer je met zonnepanelen zelf stroom opwekt is het zelfs gratis. Lees hier meer over de voordelen van zonnepanelen.
Wel heeft het elektrisch rijden ook een financieel nadeel. De aanschafprijs van een elektrische auto is een stuk hoger dan bij een benzineauto. Ook hier heb je keus in verschillende prijsklassen. Kijk hier voor een overzicht op https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos
Wanneer je uitgaat van 200.000 kilometer rijden met de auto maak je de volgende kosten aan brandstof:
Elektrische auto 20 kWh = 100 km | €8800 (100% thuis opladen) – €23600 (100% snellader) |
Elektrische auto 15 kWh = 100 km | €6600 (100% thuis opladen) – €17700 (100% snellader) |
Benzine auto 1-op-20 | €15300 (€1,53 per liter) |
Benzine auto 1-op-15 | €20400 (€1,53 per liter) |
Diesel auto 1-op-20 | €13000 (€1,30 per liter) |
De verschillen hangen zoals gezegd af waar je je elektrische auto oplaadt, hoe zuinig de auto is en wat de prijzen per liter diesel, benzine en kWh stroom is. Je ziet in de tabel dat je met een elektrische auto duizenden euro’s kunt besparen. Kijk dus goed of de aankoopprijs minder hoog is dan het verschil in brandstofverbruik. Bedenk ook dat de bovenstaande berekening is gemaakt met een prijs van 22 cent per kWh. Stroom is al jaren tussen de €0,21 en €0,23 per kWh, dus de berekening is bij de elektrische auto een goede richtlijn. Bij de berekening van de benzine-auto en diesel is een prijs per liter genoemd die veel meer verandert dan bij stroom het geval is. Op het moment van schrijven van dit artikel kost een liter benzine €1,65. Dat is 8% meer dan in het rekenvoorbeeld.
Elektrisch rijden kosten en besparing in 2022.
De bovenstaande informatie laat zien dat elektrisch rijden een stuk goedkoper is dan benzine of diesel wanneer je veel thuis oplaadt. Met zonnepanelen loopt de besparing nog verder op. De genoemde bedragen zijn echter verschillend ten opzichte van de prijzen voor bezine, diesel en stroom. Tijd om de elektrisch rijden kosten en besparing anno 2022 te bekijken. We nemen in deze berekening ook de aanschaf van een benzine auto, diesel auto en een elektrische auto mee. Is elektrisch rijden nog steeds voordelig met de huidige prijzen van juni 2022 en de aanschafprijs die in de berekening worden meegenomen?
We gebruiken de volgende prijzen:
- Hogere aanschafkosten elektrische auto in vergelijking met benzine auto: €10.000
- Hogere aanschafkosten diesel auto in vergelijking met benzine auto: €3000
- Kosten bezine per liter: €2,20
- Kosten diesel per liter: €2,00
- Kosten kWh stroom thuis: €0,52
- Kosten kWh stroom publiek laadpunt: €0,65
- Kosten Fastnet Snellaadstation: €0,85
We gebruiken auto’s met een verschillend aantal kilometers per liter brandstof. We gaan er van uit dat de auto 200.000 kilometer rijdt.
Soort auto | Kosten tanken/opladen |
Elektrische auto – Verbruik 8 kWh per 100 km 16.000 kWh voor 200.000 kilometer. | 100% thuis opladen: €8320 75% thuis, 15% laadpunt, 10% snelladen: €9160 50% thuis, 25% laadpunt, 25% snelladen: €10.160 |
Elektrische auto – Verbruik 19 kWh per 100 km 38.000 kWh voor 200.000 kilometer. | 100% thuis opladen: €19.760 75% thuis, 15% laadpunt, 10% snelladen: €21.755 50% thuis, 25% laadpunt, 25% snelladen: €24.130 |
Elektrische auto – Verbruik 30 kWh per 100 km 60.000 kWh voor 200.000 kilometer. | 100% thuis opladen: €31.200 75% thuis, 15% laadpunt, 10% snelladen: €34.350 50% thuis, 25% laadpunt, 25% snelladen: €38.100 |
Benzine auto – Verbruik 1 op 12 16.667 liter voor 200.000 kilometer | Benzinekosten: €36.667,40 |
Benzine auto – Verbruik 1 op 16 12.500 liter voor 200.000 kilometer | Benzinekosten: €27.500 |
Benzine auto – Verbruik 1 op 20 10.000 liter voor 200.000 kilometer | Benzinekosten: €22.000 |
Diesel auto – Verbruik 1 op 16 12.500 liter voor 200.000 kilometer | Dieselkosten: €25.000 |
Diesel auto – Verbruik 1 op 20 10.000 liter voor 200.000 kilometer | Dieselkosten: €20.000 |
Diesel auto – Verbruik 1 op 23 8696 liter voor 200.000 kilometer | Dieselkosten: €17.392 |
Zoals je kunt zien in bovenstaande tabel maakt het een gigantische verschil hoeveel kWh, benzine of diesel er nodig is om uiteindelijk 200.000 te kunnen rijden. Natuurlijk zijn er genoeg auto’s met een andere verhouding wat betreft kWh/brandstof per 100 kilometer. Veel thuis laden is ook veel voordeliger dan publieke laadpunten gebruiken. De prijzen zullen constant veranderen en er is ook sprake van een subsidie voor elektrische auto’s. De wegenbelasting is voor diesel het hoogst, terwijl eigenaren van elektrische auto’s tot 2025 helemaal geen wegenbelasting betalen.
Type auto | Totale kosten voor 200.000 kilometer kWh/brandstof + hogere kosten van aanschaf t.o.v. benzine. |
Elektrische auto – Verbruik 8 kWh per 100 km | 100% thuis opladen: €18.320 75% thuis, 15% laadpunt, 10% snelladen: €19.160 50% thuis, 25% laadpunt, 25% snelladen: €20.160 |
Elektrische auto – Verbruik 19 kWh per 100 km | 100% thuis opladen: €29.760 75% thuis, 15% laadpunt, 10% snelladen: €31.755 50% thuis, 25% laadpunt, 25% snelladen: €34.130 |
Elektrische auto – Verbruik 30 kWh per 100 km | 100% thuis opladen: €41.200 75% thuis, 15% laadpunt, 10% snelladen: €44.350 50% thuis, 25% laadpunt, 25% snelladen: €48.100 |
Benzine auto – Verbruik 1 op 12 | €36.667,40 |
Benzine auto – Verbruik 1 op 16 | €27.500 |
Benzine auto – Verbruik 1 op 20 | €22.000 |
Diesel auto – Verbruik 1 op 16 | €28.000 |
Diesel auto – Verbruik 1 op 20 | €23.000 |
Diesel auto – Verbruik 1 op 23 | €20.392 |
Voor elektrische auto’s betaal je gemiddeld €10.000 meer dan voor een vergelijkbare benzine auto. Voor een diesel auto betaal je gemiddeld €3000 meer dan voor een vergelijkbare benzine auto. De €10.000 en de €3000 hebben we bij de kosten van de eerste tabel opgeteld bij de elektrische auto en de diesel auto. Bij de benzine auto hoefden we dus niks bij te tellen. Buiten de wegenbelasting hebben we nu een goed plaatje wat elektrisch rijden kost en bespaart. Heb je momenteel een bezine auto die 1 op 16 rijdt? Dat is het interessant om een elektrische auto te nemen met een lager verbruik dan 19 kWh per 100 km. Heb je zonnepanelen? Dan kun je thuis gratis de elektrische auto opladen wanneer je een laadpaal hebt! Deze laadpaal kost wel zo’n €2000.
Uitgelicht
Verwachting energieprijzen 2025: wat gaat er gebeuren met de gasprijs en de stroomprijs?
De verwachting energieprijzen 2025 vertelt wat de gasprijs en stroomprijs mogelijk gaan doen in 2025. Is het verstandig nu een nieuw en vast energiecontract af te sluiten?
Bert kreeg een aanbod van zijn huidige energieleverancier, maar vond via de energievergelijker een aanbod dat 100’en euro’s goedkoper was.
Is het aanbod van je huidige energieleverancier wel zo goed of kan je beter overstappen. Bert vergeleek het aanbod van zijn energieleverancier met de energieprijzen bij andere leveranciers.
Dynamisch energiecontract: het goedkoopste energiecontract?
Het dynamisch energiecontract met dynamische energieprijzen worden steeds populairder. Is dit goedkoper dan de traditionele contracten? Lees hier de voordelen en nadelen!
Elektrisch rijden vs benzine: Wat is beter voor het milieu?
Bij het rijden in een elektrische auto bewijs je het milieu ook een goede dienst. Als je het vergelijkt met een benzine-auto is er 40% minder CO2-uitstoot. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 32.300 kilo CO2 vrij, bij een brandstofauto van vergelijkbaar formaat is dat 53.100 kilo CO2. Hier is het produceren van de auto en de accu meegenomen. Dit voorbeeld is gebaseerd op grijze stroom. Wanneer je kiest voor groene stroom wordt het verschil nog groter. En wat is het beste voor het milieu? Op de fiets of met de benenwagen natuurlijk!
Is er ook een subsidie voor elektrisch rijden?
Een auto die op elektriciteit rijdt is een stuk duurder qua aanschafprijs. Je hebt een financieel voordeel, omdat je geen diesel of benzine nodig hebt. Er is sinds 2020 een mooie meevaller: een subsidie van €2000 of €4000!
Wanneer je een nieuwe auto koopt of leaset krijg je een subsidie van €4000. Voor gebruikte auto’s is dit €2000.
Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Een 100% elektrische personenauto met een actieradius* van minimaal 120 kilometer.
- De catalogusprijs* (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
- De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto.
Meer informatie en het aanvragen van de subsidie vind je op : https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp
Het jaarbudget 2021 voor nieuwe elektrische personenauto’s is € 14.400.000. Voor gebruikte elektrische personenauto’s is het jaarbudget € 13.500.000. Kijk op de bovenstaande website van het RVO om te kijken of er nog budget over is. Wanneer het budget op is kun je beter de auto kopen of leasen in 2022. De aankoopdatum moet in hetzelfde jaar zijn als de aanvraag van de subsidie. Een auto kopen of leasen in 2021 en de subsidie in 2022 aanvragen is niet mogelijk.
Verkoop je de auto binnen 3 jaar dan moet je een deel van de subsidie terugbetalen.
Andere voordelen zijn dat je geen motorrijtuigenbelasting (MRB) en aankoopbelasting betaalt voor een elektrische auto. Ook geven sommige provincies en gemeenten subsidies voor het aanschaffen van een elektrisch voertuig of een laadpaal.
Voor zakelijk gebruik van een elektrische auto is er i.p.v. een subsidie een ander financieel voordeel. Lees daarover meer op https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba
Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden?
Zoals je hebt kunnen lezen heeft elektrisch rijden enkele voordelen. We zetten ze hier nog even op een rijtje:
- Tanken wordt opladen. Met opladen bespaar je tijdens de levensduur van een auto duizenden euro’s aan brandstof.
- Het is beter voor het milieu. Het scheelt zo’n 40% aan CO2-uitstoot.
- Als je zonnepanelen hebt kun je nog veel meer geld besparen dan de eerder berekende duizenden euro’s.
- Er zijn subsidies en andere regelingen die je een financieel voordeel opleveren in vergelijking met de aanschaf van een gewone auto.
- Een elektrische auto maakt vrijwel geen geluid wanneer je rijdt.
Wat zijn de nadelen van elektrisch rijden?
Het klinkt mooi, maar elektrisch rijden heeft ook zeker enkele nadelen. We noemen ze nog even op:
- Opladen kan lang duren afhankelijk van de laadpaal.
- Een elektrische auto kan minder afstand overbruggen met een volle accu dan een reguliere auto kan met een volle tank. Neem de Citroen C-Zero. Die kan slechts 110 km op een volle accu rijden. De accu is wel in een half uur weer 80% vol, zo lezen we op https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=citroen/model=c-zero/rij-impressie/d73c6d7d-1ac8-4188-89e8-4c53dda6a6d1?/merk=citroen/model=c-zero
- De aanschafprijs van een elektrische auto is duur. De hierboven genoemde Citroen C-Zero kost op het moment van schrijven €22000. Een Citroen C3 (benzine-auto) die qua grootte redelijk vergelijkbaar is kost rijklaar €18000. Door subsidies en het prijsverschil tussen opladen en tanken is een elektrische auto wel goedkoper.
- De elektrische auto maakt vrijwel geen geluid. Dit is op zich fijn en dus noemden we dit ook bij de voordelen. Mensen zijn in het verkeer echter ook gewend aan het geluid van de auto. Sommige mensen ‘rekenen’ hier op waardoor ze niet altijd goed uitkijken wanneer ze geen geluid horen. Je hebt dus kans met een elektrische auto iets sneller over het hoofd gezien te worden.
- Het opladen kost stroom. Doe je dit met de opgewekte zonnestroom van je zonnepanelen dan kost je dit geen geld, maar wel de stroom waarmee je anders je overige stroomverbruik mee had kunnen compenseren of eventueel voor een vergoeding had kunnen terugleveren. Op die manier bekeken kost thuis opladen ook geld.
Wat zijn de ervaringen met elektrisch rijden?
De ervaringen lopen zoals bij alle producten uiteen. We lezen vooral veel ervaringen waarin mensen aangeven tevreden te zijn. Het rijden voelt iets anders aan, maar dat went snel. Wanneer je afstanden rijdt die mogelijk zijn zonder op te laden is dat helemaal fijn. Een lange rit naar bijv. Portugal is wat vervelender, omdat je veel tijd kwijt bent aan het laden. Er zijn echter ook genoeg mensen die dit helemaal niet vervelend vinden. Je komt zo wel aan de aanbevolen rust na twee uren rijden.
Het lastige aan elektrisch rijden vinden mensen dat je je lange reis wat meer moet plannen. Je zult vooraf moeten zoeken waar laadpalen zijn. En je rijgedrag en het weer kan invloed hebben op de actieradius. De actieradius is de afstand die je nog kunt afleggen met de accu-inhoud. Er zijn mensen die een soort laadstress ervaren. Ze hebben vragen als:
- ‘Red ik het nog met de huidige accu-inhoud om naar mijn bestemming te komen.’
- ‘Wat nou als ik een laadpaal per ongeluk mis langs de snelweg?’
- ‘Wat als de laadpaal al bezet is.’
Het rijden vergt dus planning en eventueel komen deze vragen bij je op. We lezen geen ervaringen dat mensen in de problemen zijn gekomen door het missen van een laadpaal of dat deze bezet zou zijn. De gedachte eraan laat mensen soms wel kiezen voor een hybride auto. Deze auto gebruikt eerst de stroomvoorraad in de accu en schakelt over naar benzine wanneer de accu leeg is. Zo kun je ook een veel grotere afstand overbruggen.
Mensen vragen ook: FAQ.
Ja, het is verstandig om een elektrische auto te kopen. Je bespaart met een zuinige elektrische auto enkele duizenden euro’s op de totale levensduur van een auto. Zonnepanelen kopen en een laadpaal aanschaffen is ook zeer verstandig. Je kunt zo thuis gratis de auto opladen!
Enkele jaren geleden was 300 kilometer met een volle accu veel. In 2022 kunnen veel auto’s tussen de 500 en 600 kilometer met een volle accu rijden. De Tesla Roadster heeft het grootste gemiddelde bereik met een afstand van 960 kilometer met een volle accu!
Tot 2025 betaal je 0 euro wegenbelasting voor een elektrische auto. In 2025 betaal je 25% van het normale tarief en vanaf 2026 100%.
Geld besparen en meehelpen aan een beter milieu? Zo kan het!
Wil je graag geld besparen en helpen aan een beter milieu? Koop dan een elektrische auto en bestel de laadpas van Vandebron. Zo gebruik je 100% groene stroom!
Wil je nog meer geld besparen en tegelijkertijd iets goeds doen voor het milieu? Neem dan zonnepanelen. Hiermee wek je door zonlicht stroom een bespaar je gemiddeld €600 per jaar! Dit loopt op wanneer je zelf een laadpaal bij huis hebt en je elektrische auto thuis oplaadt.
Wil jij een GRATIS laadpas en lage maandelijkse kosten?
Ga dan voor de Vandebron laadpas!
Wil je zelf stroom opwekken en daarmee je elektrische auto van energie voorzien? Lees dan over de financieel aantrekkelijke zonnepanelen.
Bert bespaarde zich in 2 minuten €700!
Dit was het verschil in het aanbod van zijn energieleverancier om zijn contract verlengen en het aanbod van andere energieleveranciers.
Bekijk nu in 2 minuten hoeveel jij goedkoper uit kan zijn voor energie! Bespaar jij net zoveel als Bert?