Elektrisch rijden of op benzine? Wat kies jij?

Gemiddelde leestijd: 15 minuten

Benzine of diesel? Sinds kort is elektriciteit ook een energiebron die auto’s laten rijden. Is dit duurder of goedkoper en welk effect heeft het op het milieu? In dit artikel zorgen we voor een overzicht waardoor jij kan bepalen op elektrisch rijden ook iets voor jou is. Laat onderaan het artikel even weten of hoe jij denkt over elektrisch rijden.

Wil jij een GRATIS laadpas en lage maandelijkse kosten?

Ga dan voor de Vandebron laadpas!

Ja, ik wil een laadpas vanaf €1,50 per maand

Inhoudsopgave

Wat is elektrisch rijden?

Elektrisch rijden betekent dat je in een auto rijdt die geen benzine of diesel als brandstof nodig heeft. Met elektriciteit kan de motor van de auto werken net als bij de modellen die op benzine of diesel rijden. De prestaties zijn hetzelfde. Een elektrische auto is erg stil. Vrijwel geruisloos kan je met deze auto rijden naar elke plek die je maar wilt.

Je zal wel goed moeten kijken naar waar je je auto op kunt laden. Met laadpalen als een soort tankstation kan je de auto van nieuwe energie voorzien. Eind 2019 waren er zo’n 40.000 openbare oplaadpunten in Nederland. In het buitenland vindt je minder oplaadpunten op een meestal grotere oppervlakte.

Naast auto’s die helemaal op elektriciteit rijden zijn er ook hybride auto’s. Deze kunnen op zowel elektriciteit als fossiele brandstof rijden. Wanneer de accu leeg is schakelt de auto over op benzine.

Hoe lang duurt het opladen van de accu bij elektrisch rijden?

Dit ligt aan het type laadpaal en de auto. Bij gewone laadpalen duurt het tot wel 12 uur om de accu helemaal vol te laden. Een snellader kan dit tot wel 12 keer sneller, waardoor het mogelijk is binnen een uur over een volle accu te beschikken. De snelste laders van dit moment van 150 kWh (kilowattuur) laden in een half uur genoeg elektriciteit waarmee je 200 kilometer kunt rijden. Voor het opladen van de auto heb je een laadpas nodig. Energiemaatschappij Vandebron biedt een laadpas aan vanaf slechts €1,50 per maand.

Wanneer je een laadpaal bij jouw woning wilt kun je rekenen op €1000 tot €2000 aan kosten. Je betaalt voor de laadpaal, de montage en bekabeling.

Wat zijn de kosten van elektrisch rijden?

De kosten van elektrisch rijden verschilt per plek waar je de auto oplaadt. Deze verschillen zijn behoorlijk groot:

Prijs per kWh (gemiddeld)

  • Thuis: 0,22 euro per kWh
  • Publiek laadpunt: 0,35 euro per kWh
  • Fastned snellaadstation: 0,59 euro per kWh (zonder abonnement)

Afhankelijk van de auto is het verbruik ongeveer 16 kWh per 100 kilometer. Met de hierboven genoemde prijzen ben je tussen €3,52 (thuis opladen) en €9,44 (Snellader) kwijt per 100 kilometer. Je betaalt dus ongeveer 3,5 cent per gereden kilometer.

Benzineprijzen fluctueren meer dan stroomprijzen. We nemen een benzineprijs van €1,53. Een hele zuinige benzine-auto rijdt 1 op 20. Je hebt dus 5 liter nodig om 100 kilometer te rijden. De som 5 X €1,53 = €7,65 laat zien dat je veel goedkoper (54%) uit bent wanneer je voornamelijk thuis de elektrische auto oplaadt. Daarbij komt dat de benzineprijzen ook zo nu en dan hoger is dan de gebruikte €1,53 en dat in de praktijk auto’s de 1 op 20 niet halen.

Thuis de auto opladen is dus erg voordelig. Wanneer je met zonnepanelen zelf stroom opwekt is het zelfs gratis. Lees hier meer over de voordelen van zonnepanelen.

Wel heeft het elektrisch rijden ook een financieel nadeel. De aanschafprijs van een elektrische auto is een stuk hoger dan bij een benzineauto. Ook hier heb je keus in verschillende prijsklassen. Kijk hier voor een overzicht op https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos

Wanneer je uitgaat van 200.000 kilometer rijden met de auto maak je de volgende kosten aan brandstof:

Elektrische auto 20 kWh = 100 km€8800 (100% thuis opladen) – €23600 (100% snellader)
Elektrische auto 15 kWh = 100 km€6600 (100% thuis opladen) – €17700 (100% snellader)
Benzine auto 1-op-20€15300 (€1,53 per liter)
Benzine auto 1-op-15€20400 (€1,53 per liter)
Diesel auto 1-op-20€13000 (€1,30 per liter)

De verschillen hangen zoals gezegd af waar je je elektrische auto oplaadt, hoe zuinig de auto is en wat de prijzen per liter diesel, benzine en kWh stroom is. Je ziet in de tabel dat je met een elektrische auto duizenden euro’s kunt besparen. Kijk dus goed of de aankoopprijs minder hoog is dan het verschil in brandstofverbruik. Bedenk ook dat de bovenstaande berekening is gemaakt met een prijs van 22 cent per kWh. Stroom is al jaren tussen de €0,21 en €0,23 per kWh, dus de berekening is bij de elektrische auto een goede richtlijn. Bij de berekening van de benzine-auto en diesel is een prijs per liter genoemd die veel meer verandert dan bij stroom het geval is. Op het moment van schrijven van dit artikel kost een liter benzine €1,65. Dat is 8% meer dan in het rekenvoorbeeld.

Elektrisch rijden vs benzine: Wat is beter voor het milieu?

Elektrisch Rijden Goed Voor Milieu Energie Besparen Info

Bij het rijden in een elektrische auto bewijs je het milieu ook een goede dienst. Als je het vergelijkt met een benzine-auto is er 40% minder CO2-uitstoot. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 32.300 kilo CO2 vrij, bij een brandstofauto van vergelijkbaar formaat is dat 53.100 kilo CO2. Hier is het produceren van de auto en de accu meegenomen. Dit voorbeeld is gebaseerd op grijze stroom. Wanneer je kiest voor groene stroom wordt het verschil nog groter. En wat is het beste voor het milieu? Op de fiets of met de benenwagen natuurlijk!

Is er ook een subsidie voor elektrisch rijden?

Een auto die op elektriciteit rijdt is een stuk duurder qua aanschafprijs. Je hebt een financieel voordeel, omdat je geen diesel of benzine nodig hebt. Er is vanaf 1 juli 2020 waarschijnlijk nog een mooie meevaller: een subsidie van €2000 of €4000!

Voor nieuwe auto’s gaat een subsidie van €4000 uitgekeerd worden. Voor 2e hands auto’s wordt dit €2000. Deze subsidie geldt alleen voor particulieren en voor auto’s met een nieuwwaarde van €12000 tot €45000. Verkoop je de auto binnen 3 jaar dan moet je een deel van de subsidie terugbetalen. Vanaf 1 juli 2020 kun je de subsidie aanvragen via www.rvo.nl.

Andere voordelen zijn dat je geen motorrijtuigenbelasting (MRB) en aankoopbelasting betaalt voor een elektrische auto. Ook geven sommige provincies en gemeenten subsidies voor het aanschaffen van een elektrisch voertuig of een laadpaal.

Voor zakelijk gebruik van een elektrische auto is er i.p.v. een subsidie een ander financieel voordeel. Lees daarover meer op https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/mia-vamil

Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden?

Zoals je hebt kunnen lezen heeft elektrisch rijden enkele voordelen. We zetten ze hier nog even op een rijtje:

  • Tanken wordt opladen. Met opladen bespaar je tijdens de levensduur van een auto duizenden euro’s aan brandstof.
  • Het is beter voor het milieu. Het scheelt zo’n 40% aan CO2-uitstoot.
  • Als je zonnepanelen hebt kun je nog veel meer geld besparen dan de eerder berekende duizenden euro’s.
  • Er zijn subsidies en andere regelingen die je een financieel voordeel opleveren in vergelijking met de aanschaf van een gewone auto.
  • Een elektrische auto maakt vrijwel geen geluid wanneer je rijdt.

Wat zijn de nadelen van elektrisch rijden?

Het klinkt mooi, maar elektrisch rijden heeft ook zeker enkele nadelen. We noemen ze nog even op:

  • Opladen kan lang duren afhankelijk van de laadpaal.
  • Een elektrische auto kan minder afstand overbruggen met een volle accu dan een reguliere auto kan met een volle tank. Neem de Citroen C-Zero. Die kan slechts 110 km op een volle accu rijden. De accu is wel in een half uur weer 80% vol, zo lezen we op https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=citroen/model=c-zero/rij-impressie/d73c6d7d-1ac8-4188-89e8-4c53dda6a6d1?/merk=citroen/model=c-zero
  • De aanschafprijs van een elektrische auto is duur. De hierboven genoemde Citroen C-Zero kost op het moment van schrijven €22000. Een Citroen C3 (benzine-auto) die qua grootte redelijk vergelijkbaar is kost rijklaar €18000. Door subsidies en het prijsverschil tussen opladen en tanken is een elektrische auto wel goedkoper.
  • De elektrische auto maakt vrijwel geen geluid. Dit is op zich fijn en dus noemden we dit ook bij de voordelen. Mensen zijn in het verkeer echter ook gewend aan het geluid van de auto. Sommige mensen ‘rekenen’ hier op waardoor ze niet altijd goed uitkijken wanneer ze geen geluid horen. Je hebt dus kans met een elektrische auto iets sneller over het hoofd gezien te worden.

Wat zijn de ervaringen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden Auto Opladen Energie Besparen Info

De ervaringen lopen zoals bij alle producten uiteen. We lezen vooral veel ervaringen waarin mensen aangeven tevreden te zijn. Het rijden voelt iets anders aan, maar dat went snel. Wanneer je afstanden rijdt die mogelijk zijn zonder op te laden is dat helemaal fijn. Een lange rit naar bijv. Portugal is wat vervelender, omdat je veel tijd kwijt bent aan het laden. Er zijn echter ook genoeg mensen die dit helemaal niet vervelend vinden. Je komt zo wel aan de aanbevolen rust na twee uren rijden.

Het lastige aan elektrisch rijden vinden mensen dat je je lange reis wat meer moet plannen. Je zult vooraf moeten zoeken waar laadpalen zijn. En je rijgedrag en het weer kan invloed hebben op de actieradius. De actieradius is de afstand die je nog kunt afleggen met de accu-inhoud. Er zijn mensen die een soort laadstress ervaren. Ze hebben vragen als:

  • ‘Red ik het nog met de huidige accu-inhoud om naar mijn bestemming te komen.’
  • ‘Wat nou als ik een laadpaal per ongeluk mis langs de snelweg?’
  • ‘Wat als de laadpaal al bezet is.’

Het rijden vergt dus planning en eventueel komen deze vragen bij je op. We lezen geen ervaringen dat mensen in de problemen zijn gekomen door het missen van een laadpaal of dat deze bezet zou zijn. De gedachte eraan laat mensen soms wel kiezen voor een hybride. Deze auto gebruikt eerst de stroomvoorraad in de accu en schakelt over naar benzine wanneer de accu leeg is. Zo kun je ook een veel grotere afstand overbruggen.

Geld besparen en meehelpen aan een beter milieu? Zo kan het!

Wil je graag geld besparen en helpen aan een beter milieu? Koop dan een elektrische auto en bestel de laadpas van Vandebron. Zo gebruik je 100% groene stroom!

Wil je nog meer geld besparen en tegelijkertijd iets goeds doen voor het milieu? Neem dan zonnepanelen. Hiermee wek je door zonlicht stroom een bespaar je gemiddeld €600 per jaar! Dit loopt op wanneer je zelf een laadpaal bij huis hebt en je elektrische auto thuis oplaadt.

Vind je zonnepanelen kopen te duur? Je kunt ze ook huren. Daarmee profiteer je gelijk van de voordelen van zonnepanelen zonder dat je eerst enkele duizenden euro’s aanschafprijs moet betalen.

Wil jij een GRATIS laadpas en lage maandelijkse kosten?

Ga dan voor de Vandebron laadpas!

Ja, ik wil een laadpas vanaf €1,50 per maand

Wil je zelf stroom opwekken en daarmee je elektrische auto van energie voorzien? Lees dan over de financieel aantrekkelijke zonnepanelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door deze site te bezoeken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om pagina's sneller te laden. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten. Cookies kunt u alleen zelf verwijderen, aangezien deze op uw computer opgeslagen zijn. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser. Via onze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Onze cookies zijn 'standaard' cookies zoals vrijwel alle websites op de wereld inzetten. We kunnen niet zien wie onze website bezoekt en (dat zouden we ook niet willen) kunnen geen persoonlijke informatie doorgeven aan andere partijen. Let op! : Onze cookies zijn Technisch Noodzakelijke cookies volgens de EU-cookie wetgeving. Daarnaast zijn er niet noodzakelijke (maar voor ons gewenste) analyse cookies voor Google Analytics. Door deze website te bezoeken ga je hiermee akkoord.

Sluiten