Wat is de Autoriteit Consument en Markt (ACM)?

Houden energieleveranciers zich volgens de ACM aan de regels?

De Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op energieleveranciers.

Wat vinden duizenden (ex-)klanten van het handelen van de energieleveranciers?

Ja, ik wil reviews over energieleveranciers bekijken

Dit doet de Autoriteit Consument en Markt.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bestaat sinds 2013 en controleert of bedrijven zich aan aan de wet houden. Bedrijven moeten eerlijk met hun klanten omgaan en als consument kun je bij de ACM terecht voor advies en een uitleg van je rechten.

Op de energiemarkt krijgen energieleveranciers een vergunning van de ACM wanneer ze zich aan de regels houden. Zonder vergunning mag een energieleverancier geen energie leveren. De ACM kan een boete of dwangsom uitdelen wanneer een energieleverancier zich herhaaldelijk niet aan de regels houdt. Consumenten kunnen via de ConsuWijzer van de ACM laten weten of een bedrijf niet correct handelt. De ACM zal eerst proberen het bedrijf in te laten zien dat de handelswijze veranderd moet worden.

In de energiemarkt heeft de ACM ook invloed op de prijzen van de netwerkkosten. De contracten van energieleveranciers moeten ook aan voorwaarden voldoen die de ACM heeft opgesteld. Daar kun je hier meer over lezen: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/energiebedrijven/vergunningen/het-leveren-van-elektriciteit-en-gas

Ook de opzegvergoedingen voor contract met een vaste looptijd die door de klant worden opgezegd zijn door de ACM bepaald.

Verder is de ACM betrokken bij mogelijke fusies en overnames. Deze mogen geen vergaande nadelige gevolgen voor klanten hebben. De ACM kan voorwaarden stellen of zelfs een fusie/overname verbieden. Ook worden bedrijven aangepakt die niet eerlijk met elkaar concurreren, omdat ze bepaalde prijsafspraken hebben gemaakt.

Kortom: De ACM is er om ervoor te zorgen dat zaken lopen zoals het zou moeten en beschermt de consument.

Uitgelicht

Een klacht over een energieleverancier. Moet je dan naar de Autoriteit Consument en Markt?

In dit artikel hebben we het al gehad over wat je moet doen wanneer je klachten hebt over een energieleverancier. De volgorde die je aan kunt houden:

  1. De energieleverancier.
  2. Klachtencommissie van de energieleverancier.
  3. De Geschillencommissie
  4. De Autoriteit Consument en Markt

Natuurlijk wil je graag bij een betrouwbare energieleverancier je energie afnemen. Lees hier meer over betrouwbare energieleveranciers.

Ervaringen energieleveranciers.

Ondanks dat er vele energieleveranciers zijn met een vergunning van de ACM zijn er natuurlijk wel verschillen tussen de leveranciers. De ene leverancier heeft een hele goede klantenservice, de ander heeft rekeningen die wat begrijpelijker zijn en weer een andere leverancier heeft een goed werkend online inlogsysteem waarop je allerlei zaken kunt regelen. En natuurlijk gaat er ook regelmatig wat fout, bijvoorbeeld bij het overstappen van energieleverancier.

Je wilt vast weten welke energieleverancier nou echt zorgt voor tevreden klanten. Op deze pagina vind je onze artikelen waarbij we energieleveranciers beoordelen op basis van de reacties van (ex-)klanten en andere mensen die op één of andere manier contact hebben gehad met de desbetreffende energieleverancier. Zo weet jij welke energieleverancier zijn zaakjes goed voor elkaar heeft!

De Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op energieleveranciers.

Wat vinden duizenden (ex-)klanten van het handelen van de energieleveranciers?

Ja, ik wil reviews over energieleveranciers bekijken
Wil je niet langer veel geld kwijt zijn aan energie? Download ons gratis e-book met 57 energie bespaartips!