Klachten over energieleveranciers: is de klant koning?

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dat is in elke branche zo en in de energiewereld is dat niet anders. Sommige situaties levert echt een klacht van mensen op. Welke situaties zijn dit en waar kan je met je klacht over energieleveranciers terecht? We kijken welke kijken naar de hoeveelheid klachten over energieleveranciers, want je wilt misschien liever bij een energieleverancier zijn waar mensen meer tevreden over zijn. Laat ons onderaan het artikel even weten of jij al wel eens een klacht hebt gehad over een energieleverancier.

Klachten over deur-tot-deur verkopers, telefonische verkoop of verkopers op straat?

Overstappen via de energievergelijker voorkomt vervelende verrassingen over de tarieven of het contract.

Ja, ik wil een energiecontract zonder vervelende verrassingen

Inhoudsopgave

Waar kun je terecht met klachten over een  energieleverancier?

De stappen die je kunt nemen:

  1. De energieleverancier.
  2. Klachtencommissie van de energieleverancier.
  3. De Geschillencommissie
  4. De Autoriteit Consument en Markt

De eerste stap die je kunt zetten als je niet tevreden bent over een handeling van je energieleverancier is contact opnemen met de klantenservice. Veel dingen die niet goed zijn gegaan kunnen weer gecorrigeerd worden.

Wanneer er bijvoorbeeld een termijnbedrag van 180 euro is afgeschreven, terwijl je het op 120 euro had ingesteld. De klantenservice kan met je overleggen of het termijnbedrag wordt gestorneerd en opnieuw als 120 euro wordt geïncasseerd. Je kunt ook de 60 euro die je meer hebt betaald verminderen op je toekomstige termijnbedragen en dan 115 euro per maand instellen.

Naast de klantenservice kun je ook mailen of een ouderwetse brief schrijven. Via Facebook of Twitter zou je ook contact kunnen opnemen.

Kom je er niet direct uit met je energieleverancier? Vaak is er een klachtencommissie bij de energieleverancier die naar jouw klacht wil kijken. Is die er niet of wil je graag een stap verder gaan dan kun je terecht bij De Geschillencommissie. Deze is onafhankelijk en kost €52,50. Dit geld krijg je terug wanneer je in het gelijk gesteld wordt. Kijk voor meer informatie op : https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

Maakt een energieleverancier het in jouw ogen echt te gek dan kun je ook terecht bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Deze controleert de handelswijze van energieleveranciers in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. De ACM verleent vergunningen aan leveranciers die zich aan de regels houden. Hier kun je de regels voor energieleveranciers bekijken: https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/netbeheerder-en-energiemarkt/energieleveranciers-met-vergunning

Gaat de energieleverancier echt zijn boekje te buiten dan zal de ACM en het Ministerie van Econimische Zaken een (flinke) boete uitdelen.

Over welke energieleveranciers wordt veel geklaagd?

Over elke energieleverancier wordt wel eens geklaagd. Sommige klachten zijn terecht, maar sommige zijn misschien ook wat voorbarig. Klacht.nl is een platform waar je klachten kunt indienen. Klacht.nl zoekt contact met het bedrijf om tot een oplossing te komen. Hieronder zie je de cijfers van de top 10 energiebedrijven met de meeste klachten in juni 2020 en juli 2020 die bij klacht.nl bekend zijn:

PlaatsEnergieleverancier of NetbeheerderAantal klachten juni 2020Aantal klachten juli 2020Totaal aantal klachten
1Eneco193352
2Budget Energie121830
3Oxxio12921
4Liander7916
5Essent8513
6Delta4711
7        EnergieDirect5510
8Vattenfall369
8NLE549
9Regionaal Energie Beheer426
Total aantal klachten9191121212

Het is een indicatie, maar het is moeilijk om alle klachten over energieleveranciers goed te tellen. Daarvoor worden er teveel platformen gebruikt om de klacht in te dienen. Het is dan ook lastig om conclusies uit deze cijfers te trekken. Voor het totaalbeeld pakken we ook de cijfers van opgeloste klachten via klacht.nl erbij:

Naam energieleverancier of NetbeheerderPercentage opgeloste klachten
Eneco99%
Budget Energie96%
NLE94%
Oxxio80%
Vattenfall79%
Liander73%
Essent66%

Je kunt in dit artikel meer lezen over de betrouwbaarheid van energieleveranciers en de gedragscode voor energieleveranciers.

Deze 3 problemen komen vaak voor met energieleveranciers.

Er zijn 3 problemen die vaker klachten oplevert dan de kleine problemen zoals een fout in het termijnbedrag. De 3 oorzaken van de meeste klachten over energieleveranciers zijn:

  • Overstap naar een andere energieleverancier.
  • Kwaliteit van de dienstverlening/klantenservice.
  • Rekeningen die niet kloppen.

Klacht 1: Overstap naar een andere energieleverancier.

Veruit de meeste klachten gaan over een overstap naar een andere energieleverancier. Deur-tot-deur verkopers of verkopers via de telefoon kunnen nog wel eens een agressieve benadering gebruiken. Het levert mensen een gevoel op dat ze gek zijn wanneer ze niet zouden overstappen. De verkopers verdienen meer geld wanneer ze klanten aanleveren.

Dit zorgt er ook regelmatig voor dat verkopers een akkoord registreren van iemand die niet heeft ingestemd met een overstap. Hier lees je voorbeelden van dit soort praktijken: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5014166/consumentenbond-telefonische-verkoop-deurverkoop-wetsvoorstel

Ook klopt de informatie van verkopers niet altijd. Je zou goedkoper zijn bij de energieleverancier die zij vertegenwoordigen, maar ineens blijk je toch duurder uit te zijn. Dit kan komen doordat ze alleen de energietarieven noemen en niet de vaste leveringskosten wat ook onderdeel is van de energierekening. Of ze noemen lagere tarieven, terwijl de tarieven bij de energieleverancier waarbij je op dat moment bent aangesloten ook binnenkort zijn tarieven zal verlagen.

Wil je betrouwbaar en veilig overstappen zonder voorgelogen te worden?

Gebruik dan deze energievergelijker.

Klacht 2: Kwaliteit van de dienstverlening/klantenservice.

Hardwerkende mensen doen hun best, maar de klantenservice laat ook wel wat steekjes vallen. Dit is bij veel energieleveranciers zo. Er wordt foute informatie gegeven, problemen aanpakken duurt soms maanden en de vriendelijkheid laat soms wat te wensen over.

Review Energieleveranciers Energie Besparen Info

Laten we wel stellen dat de systemen waarmee gewerkt wordt ook veel automatische berichten sturen. Aanmaningen worden al verstuurd, terwijl de betalingsachterstand net is weggewerkt. Of het termijnbedrag wordt aangepast, maar die wijziging kan niet meer ingevoerd worden voor een termijn die een dag later geïncasseerd wordt. Gelukkig gaan de meeste dingen goed en wordt er soms als goedmaker een bos bloemen gestuurd of telefoonkosten vergoed.

Klacht 3: De energierekening klopt niet.

Het kan gebeuren dat er nog een rekening onterecht wordt verstuurd, terwijl je bent overgestapt of de meterstanden kloppen niet. Dit kan ook allebei wél terecht zijn. Veel mensen klagen over dingen die eigenlijk gewoon kloppen. Meterstanden worden geschat wanneer je ze niet doorgeeft en je krijgt nog een eindafrekening (en soms het laatste termijnbedrag) van je oude energieleverancier terwijl je al bij de nieuwe energieleverancier zit.

Zijn er ook landelijke schandalen rond energieleveranciers?

Sommige misstanden rond energieleveranciers komen in het nieuws. In januari 2019 kwam Nuon, nu Vattenfall, negatief in het nieuws toen een medewerker zichzelf een oplichter noemde. Lees hier meer en kijk ook even naar de video in dit nieuwsbericht: https://www.ad.nl/binnenland/nuon-verkoper-ik-ben-een-oplichter~ac5172b1/

In augustus 2019 werden Essent en Eneco voor de rechter gesleept door twee bedrijven: https://www.ad.nl/binnenland/eneco-en-essent-voor-rechter-gesleept-bedrijven-betaalden-tonnen-te-veel-voor-energie~ac7ba0cc/

Verder wordt er ook gehandeld in certificaten waarmee grijze stroom groen genoemd kan worden. Daar lees je hier meer over.

Wie controleert energieleveranciers op hun handelswijze?

De Autoriteit Consument en Markt doet dit. Ze delen leveringsvergunning uit aan energieleveranciers die zich aan de regels houden. Lees hier meer over de ACM.

Wat is de ‘beste’ energieleverancier?

De beste energieleverancier kun je niet zo makkelijk bepalen. De één vindt klantvriendelijkheid en het gemak van een app belangrijk, terwijl iemand anders misschien alleen naar de tarieven kijkt. Over elke energieleverancier wordt wel geklaagd. We zijn bezig om ervaringen van mensen met energieleveranciers te bundelen in artikelen. Lees hier over de ervaringen met energieleveranciers.

We raden je aan om de energievergelijker te gebruiken om de goedkoopste energiedeal voor jou te vinden. Kijk goed naar de details wanneer je het bijvoorbeeld belangrijk vindt of er biomassa gebruikt is voor de stroomopwekking of niet. Je vindt er ook klantbeoordelingen van de energieleveranciers en je kunt vaak enkele honderden euro’s verdienen met een overstap door langere tarieven en een welkomstbonus van tot wel €400!

Op zoek naar de laagste energietarieven?

Overstappen met de energievergelijker zorgt ervoor dat jij het goedkoopste energiecontract krijgt.

Ja, ik wil graag geld besparen op mijn energierekening.

Wil je meer lezen over de betrouwbaarheid van energieleveranciers?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door deze site te bezoeken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om pagina's sneller te laden. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten. Cookies kunt u alleen zelf verwijderen, aangezien deze op uw computer opgeslagen zijn. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser. Via onze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Onze cookies zijn 'standaard' cookies zoals vrijwel alle websites op de wereld inzetten. We kunnen niet zien wie onze website bezoekt en (dat zouden we ook niet willen) kunnen geen persoonlijke informatie doorgeven aan andere partijen. Let op! : Onze cookies zijn Technisch Noodzakelijke cookies volgens de EU-cookie wetgeving. Daarnaast zijn er niet noodzakelijke (maar voor ons gewenste) analyse cookies voor Google Analytics. Door deze website te bezoeken ga je hiermee akkoord.

Sluiten