Met deze NLE energie review willen we je helpen in je beslissing om wel of niet voor deze energieleverancier te kiezen. We zochten naar de Nederlandse Energie Maatschappij ervaringen en beoordelingen van (ex-)klanten om op basis van deze recensies een rapportcijfer uit te delen. Laat onderaan dit artikel even weten wat jouw ervaringen zijn met deze energieleverancier. Let op: NLE is opgegaan in Budget Energie.
NLE is inmiddels overgegaan in Budget Energie.
We hebben ook een review van Budget Energie!
Inhoudsopgave
NLE Energie: Nederlandse Energie Maatschappij.
We kunnen ons voorstellen dat je de namen NLE Energie en Nederlandse Energie Maatschappij bent tegengekomen en hebt gedacht dat het om twee verschillende energieleveranciers ging. NLE is de nieuwe naam van de Nederlandse Energie Maatschappij.
In 2005 werd de Nederlandse Energie Maatschappij opgericht. Het aantal klanten groeit mede dankzij de reclames met bekende Nederlanders. Natasja Froger, Frans Bauer, Maurice de Hond en Johan Derksen spoorden mensen aan om klant te worden bij de Nederlandse Energie Maatschappij met de uitspraak: ‘Ik zeg doen!’
In 2011 wordt NLE Zakelijk opgestart en in 2014 wordt Anna, een slimme thermostaat, geïntroduceerd. In 2015 won NLE met de Anna de Smart Energy Innovation Award. In 2018 werd NLE overgenomen door de Nuts Groep, waar ook Budget Energie toe behoort.
Wanneer je informatie opzoekt over de energieleverancier kun je dit onder de namen NLE, NLEnergie, (de) Nederlandse Energie Maatschappij vinden. De officiële site bevat een © 2019 Nederlandse Energie Maatschappij en het YouTube-account heet Nederlandse Energie Maatschappij (NLE).
NLE wordt Budget Energie.
NLE maakt in oktober 2022 bekend dat de klanten eind oktober/begin november 2022 onder Budget Energie vallen. Zowel Budget Energie als NLE vallen onder de Nuts Groep en gaan nu dus als 1 energieleverancier verder.
Biedt NLE groene energie?
Groene energie is voor veel mensen belangrijk in hun keuze voor een energieleverancier. De keuze voor deze duurzame energie is goed voor het milieu en dat juichen we dan ook toe. Bij vrijwel elke energieleverancier kun je tegenwoordig kiezen voor groene stroom. Elk jaar wordt in oktober een onderzoek gehouden over de duurzaamheid van energieleveranciers.
We kijken voor onze NLE review naar de score in het onderzoek van Wise Nederland, Natuur & Milieu en de Consumentenbond. NLE scoort hierin een matige 5,6, waarmee ze op een 15e plek staan. Waarom krijgt NLE dit cijfer?
NLE groene energie bestaat uit een inkoop van zogenaamde ‘handelsmix’. De inkoop bepaalt voor 75% het cijfer in het onderzoek. Hier scoort NLE een 5,5 mee. Op het onderdeel levering wordt er een 6,0 gescoord. Deze telt voor 25% mee.
Om hoger te scoren zou NLE groene energie direct bij de bron moeten kopen. Ook zou de score verbeterd kunnen worden door meer wind- en zonne-energie uit Nederland in de leveringsmix op te nemen.
Maar wat is direct bij de bron inkopen en wat is handelsmix? Groene stroom wordt regelmatig verkocht aan klanten, terwijl er grijze stroom ingekocht is door de energieleverancier. Deze kan certificaten kopen, zogeheten GVO’s, die uitgedeeld worden bij het opwekken van groene stroom. In het buitenland is er geregeld sprake van een overschot aan GVO’s, omdat er meer groene stroom wordt opgewekt dan dat er afgenomen wordt. De GVO’s worden tegen lage prijzen verkocht.
Het onderzoek zegt het volgende: ‘Steeds meer mensen zijn bereid over te stappen op groene energie. Bijna 80% van de particuliere stroomafnemers in Nederland heeft een contract voor groene stroom. Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat een groot deel van deze consumenten verwacht dat zij hiermee bijdragen aan duurzamere energievoorziening.’
Met het kopen van GVO’s wordt er dus wel ‘groene stroom’ geleverd, maar niet door de energieleverancier bij een bron gekocht die daadwerkelijk groene stroom opwekt.
Op Nederlandse en buitenlandse groothandelmarkten wordt elektriciteit verhandeld die op verschillende manieren is opgewekt. De duurzaamheidsscore van de handelsmix is laag, omdat het vooral uit stroom uit fossiele bronnen bestaat.
NLE review : de beoordeling van duizenden (ex-)klanten.
Om NLE een rapportcijfer te kunnen geven hebben we duizenden beoordelingen van (ex-)klanten samengevoegd. De cijfers liggen tussen de 1 en de 10. Bij een systeem tot en met 5 sterren hebben we dit omgerekend naar een cijfer tussen 1 en 10.
Bron | Aantal Reviews | Gemiddeld cijfer |
reviewbird.nl # | 5 | 3,0 |
nl.trustpilot.com | 141 | 2,8 |
Nederlandreview.nl | 33 | 5,0 |
Energievergelijker.nl | 11 | 6,1 |
Overstapervaringen.nl | 210 | 2,7 |
Energievergelijk.nl | 69 | 7,8 |
Reviewgo.nl | 7 | 8,2 |
Easyswitch.nl # | 120 | 7,6 |
reviews.nl | 10 | 7,0 |
Energieervaringen.nl | 471 | 4,0 |
Ervaringensite.nl | 14 | 6,1 |
Ervaringen.nl | 216 | 1,4 |
Start12.nl | 100 | 3,0 |
Opiness.nl | 17399 | 7,6 |
# = Reviewbird is inmiddels niet meer online. We laten het cijfer en de beoordelingen die we in het verleden op die website hebben gevonden wel meetellen in de totale beoordeling.
# = bij easyswitch.com hebben we het cijfer van klanten gebruikt en niet het cijfer van easyswitch zelf.
Totaal aantal ervaringen | Gemiddelde cijfer NLE |
18806 | 7,3 |
Onze eerste inschatting was dat negatieve reviews sneller geplaatst worden dan positieve reviews. Het onderzoek van Capterra vertelt echter het tegenovergestelde: https://www.capterra.nl/blog/951/belang-van-online-klantbeoordelingen-op-aankoopgedrag-van-consument
NLE ervaringen: de plus- en minpunten.
Een rapportcijfer op basis van duizenden NLE ervaringen van (ex-)klanten geeft een indruk over de tevredenheid over NLE. We kijken naar 2 positieve als 3 negatieve punten die vaak genoemd worden. Kijk goed of de positieve punten een reden voor jou zijn om een contract bij NLE af te sluiten en of de negatieve punten voor jou de aanleiding is om niet van NLE energie af te nemen.
2 Veel genoemde positieve ervaringen met NLE.
Er zijn duizenden recensies over NLE te vinden. Ook onder de naam Nederlandse Energie Maatschappij zijn nog veel ervaringen beschreven. Deze zijn wel wat ouder en wat gedateerd. We zochten naar 3 punten die veel genoemd werden, waarmee NLE in de smaak valt.
Uitgelicht
Verwachting energieprijzen 2025: wat gaat er gebeuren met de gasprijs en de stroomprijs?
De verwachting energieprijzen 2025 vertelt wat de gasprijs en stroomprijs mogelijk gaan doen in 2025. Is het verstandig nu een nieuw en vast energiecontract af te sluiten?
Bert kreeg een aanbod van zijn huidige energieleverancier, maar vond via de energievergelijker een aanbod dat 100’en euro’s goedkoper was.
Is het aanbod van je huidige energieleverancier wel zo goed of kan je beter overstappen. Bert vergeleek het aanbod van zijn energieleverancier met de energieprijzen bij andere leveranciers.
Dynamisch energiecontract: het goedkoopste energiecontract?
Het dynamisch energiecontract met dynamische energieprijzen worden steeds populairder. Is dit goedkoper dan de traditionele contracten? Lees hier de voordelen en nadelen!
#1. NLE energie tarieven zijn laag.
Een reden voor mensen om over te stappen zijn de tarieven bij NLE. Meerdere mensen geven aan zo geld bespaard te hebben. Dit is overigens wel een momentopname en afhankelijk van het verbruik. Het kan zijn dat voor jou NLE de goedkoopste energieleverancier is, terwijl de buren het goedkoopste uit zijn bij een andere energieleverancier. NLE is wel een echte prijsvechter die laag in de markt wilt zitten.
#2. Bij NLE een contract afsluiten gaat makkelijk.
We lezen meerdere reacties dat het makkelijk is om een contract bij NLE af te sluiten. Het overstappen naar NLE verloopt snel en soepel. Dat is erg fijn, want er wil nog wel eens wat mis gaan met overstappen naar een andere energieleverancier.
Bij NLE is men behulpzaaam en heb je geen rompslomp van een overstap die niet goed verloopt vertellen enkele ervaringenschrijvers.
Een 3e positieve ervaring die door veel mensen gedeeld wordt konden wij niet vinden. Veel positieve beoordelingen bestaan uit hoge cijfers zonder een concrete uitleg.
Negatieve recensies over NLE: deze 3 dingen zien (ex-)klanten graag verbeterd worden.
Ondanks het prima rapportcijfer konden we moeilijk veel genoemde positieve ervaringen over NLE. Korte beschrijvingen zoals ‘prima energieleverancier’ geven geen duidelijker beeld over NLE energie. De beschrijvingen van de negatieve ervaringen waren een stuk uitgebreider en gedetailleerder. De volgende 3 ervaringen kwamen we het meest tegen.
#1. NLE klantenservice valt door de mand.
De NLE klantenservice krijgt er in een behoorlijk aantal ervaringen flink van langs. De wachttijden van soms wel 20 minuten worden zeker niet gewaardeerd. Nu is een wachttijd van 20 minuten bij een energieleverancier zeker niet bijzonder. In onze andere reviews van andere energieleveranciers kwamen we ervaringen tegen van mensen die vertelden dat het ruim 45 minuten duurde voordat ze iemand te spreken kregen. Een tijdje wachten is minder erg wanneer er daarna goed met je vraag of klacht wordt omgegaan. De chatbot blijkt geen succes. Mensen schrijven zich aan deze chatbot te ergeren.
Er wordt ook geklaagd dat er geen reactie komt op (aangetekende) brieven. Ook is de toon van de klantenservice niet altijd even vriendelijk blijkt uit diverse recensies. De klantenservice heeft genoeg aandachtspunten die verbeterd moeten worden.
#2. Verkopers NLE energie bellen tot vervelens toe.
Een klacht over NLE die we meerdere keren zijn tegengekomen is de situatie waarin niet de klant naar NLE belt, maar waarin medewerkers van NLE bellen naar potentiële klanten. Deze manier van klantenwerving wekt bij meerdere mensen ergernis.
Volgens de ervaringen zijn de mederwerkers van NLE misleidend en agressief in hun klantbenadering. Ook wanneer je het telefoonnummer van NLE blokkeert is het mogelijk dat je opnieuw gebeld wordt. Dit blijkt uit één van de geschreven ervaringen: “Zeer misleidende en agressieve telemarketing. Al 4 nummers van ze moeten blokkeren ondanks dat ik in het bel-me-niet register sta. Doen net alsof ze je huidige leverancier zijn.”
Er zijn meer mensen die een soortgelijke ervaring hebben. Ook het plotseling verbreken van de verbinding wordt meerder keren genoemd.
#3. Recente ervaringen zijn overwegend negatief.
Een veel voorkomende 3 negatieve ervaring was wat moeilijker te vinden. Veel van de negatieve ervaringen gaan over de punten die we hierboven al beschreven. NLE wordt vaak als ‘oplichters’ betiteld.
Wat opvalt is dat de recentere berichten uit 2021 vaker negatief dan positief zijn. Enkele bronnen die we gebruikten voor het cijfer voor NLE bevatten vooral de oudere recensies uit bijvoorbeeld 2016. Bij Opiness en Trustpilot vind je wat meer recente ervaringen.
Mensen vragen ook: FAQ.
Ja, NLE is betrouwbaar. De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) scoort een 7,3 op basis van bijna 19.000 ervaringen!
NLE valt onder de Nuts Groep. Deze is financieel stabiel. De solvabiliteit van NLE is goed.
Nee, NLE is niet hetzelfe als Budget Energie. Ze behoren sinds 2018 wel allebei tot de Nuts Groep, maar het blijven twee aparte energiebedrijven met hun eigen klantenbestand.
Is NLE goedkoop vragen veel mensen zich af. Ja, maar of NLE ook echt de goedkoopste energieleverancier van allemaal is wisselt per dag. Bekijk het aanbod van NLE en leg deze naast de aanbiedingen van andere energieleveranciers. Dit kun je makkelijk doen met energie vergelijken met een energievergelijker.
Conclusie na de NLE review.
Je hebt nu een cijfer, ervaringen en punten die vaker zijn genoemd gelezen in deze NLE review. Twijfel je nog of je wel of niet moet overstappen naar NLE? Ga dan na wat jij belangrijk vindt bij een energieleverancier. Heb jij niet vaak contact met een klantenservice en maakt het jou niet uit dat verkopers schijnbaar veel mensen herhaaldelijk bellen? Dat zijn de negatieve punten voor jou niet relevant.
Misschien krijg je van NLE wel een heel mooi aanbod en gaat het jou vooral om geld besparen en goedkoop uit zijn. In dat geval kan NLE dan dé keus voor jou zijn. Zoek je naar de NLE energie app om op je smartphone energiezaken te regelen? Die is er niet. Doordat je niet via een NLE app energie kunt besparen met bespaartips, je verbruik kunt inzien of je termijnbedrag kunt verlagen ben je misschien wat vaker genoodzaakt om de klantenservice te bellen. Je kunt natuurlijk ook bij NLE energie inloggen op de online MijnNLE omgeving.
Misschien wil je naast NLE reviews van andere energieleveranciers lezen om een beeld van de concurrenten van NLE te hebben. Met de Energieleveranciers Nederland Ranglijst hebben we een overzicht gemaakt van alle rapportcijfers uit onze reviews. Zo kun je makkelijk zien hoe NLE zich qua beoordeling verhoudt tot de andere energieleveranciers.
Overstappen naar NLE.
Wil jij weten wat NLE jou voor energiecontract kan bieden? Overstappen naar NLE is snel geregeld. Klik hieronder op de knop om het aanbod van NLE te bekijken.
NLE is inmiddels overgegaan in Budget Energie.
We hebben ook een review van Budget Energie!