Review Essent Ervaringen: is groot ook goed?

Gemiddelde leestijd: 18 minuten

In Nederland zijn tientallen energieleveranciers. Je wilt natuurlijk geen problemen en gedoe. Hoe maak je de keuze voor de energieleverancier waar jij stroom en gas wilt afnemen? We zullen je een overzicht geven van de ervaringen van (oud-) klanten van Essent. Essent is de grootste energieleverancier van Nederland. Heerst er tevredenheid over deze energieleverancier of hebben veel mensen met Essent ervaringen die weinig goeds voorspellen? Laat onderaan dit artikel weten wat jouw ervaringen zijn met Essent.

Wil jij net als miljoenen andere Nederlanders energie van Essent?

Ruim 20 jaar ervaring en vele tevreden klanten.

Ja, ik wil weten wat Essent mij kan bieden

Inhoudsopgave

Essent energie sinds 1999.

Door fusies in 1999 van  PNEM/MEGA (in zuidelijk Nederland) en EDON (in noordelijk Nederland) is Essent ontstaan. Essent is dus al ruim 20 jaar een begrip in Nederland en behoort tot de 3 grootste energieleveranciers van ons land. Essent werd in 2009 verkocht aan het Duitse energieconcern RWE en is sinds juni 2020 onderdeel van moederbedrijf E.On.

Essent heeft zelf ook overnames gerealiseerd. In november 2019 werd bekend dat energieleverancier Vandebron onderdeel wordt van Essent. Vandebron is nog wel een apart bedrijf en deelt haar expertise nu met Essent. Voor klanten is daardoor niets veranderd.

Daarnaast heeft Essent ook een andere energieleverancier als dochter: energiedirect.nl bestaat sinds 2002 en besloot dat energiezaken ook via het internet geregeld moesten worden.

Wil je meer weten over Essent en haar merken? Lees dan verder op https://www.essent.nl/content/overessent/dit-is-essent/onze-merken/index.html

Wat is de waarde van reviews en ervaringen geschreven over Essent?

Klantenervaringen Essent Beoordeling

Essent is één van de vele energieleveranciers waar je uit kunt kiezen. Is Essent een bedrijf waar anderen tevreden over zijn of zijn er veel klachten? We hebben gezocht naar ervaringen van (ex-)klanten die op internet vertelden over Essent. Er zijn ontzettend veel websites waar je je mening kunt delen over energieleveranciers en in dit artikel brengen we de ervaringen van al die mensen bij elkaar! Voordat we kijken naar alle data die we hebben verzameld is het belangrijk om te weten welke conclusies je kunt trekken uit de reviews en ervaringen over Essent (en ook over andere energieleveranciers).

We vroegen ons af of mensen meer geneigd zijn hun negatieve ervaringen/klachten te delen op internet dan hun positieve ervaringen. In een onderzoek van Capterra blijkt dit niet zo te zijn. ‘Er worden meer reviews geschreven om positieve ervaringen te delen (31%) dan negatieve ervaringen (18%)’ schrijft Capterra in de hoogtepunten van hun onderzoek. Verder blijft dat veel mensen reviews/ervaringen meer vertrouwen dan een oordeel van een deskundige. Lees hier meer over het onderzoek: https://www.capterra.nl/blog/951/belang-van-online-klantbeoordelingen-op-aankoopgedrag-van-consument

Met deze informatie schatten we in dat we een goed beeld kunnen krijgen van energieleveranciers aan de hand van de vele ervaringen van andere mensen. Klik hier om ook onze artikelen over ervaringen met andere energieleveranciers te lezen.

Essent ervaringen : dit vinden mensen van Essent.

We hebben over vele sites gezocht naar ervaringen van mensen die klant zijn (geweest) bij Essent. De cijfers van de beoordelingen vormen een gemiddelde. Bij een systeem tot en met 5 sterren hebben we dit omgerekend naar een cijfer tussen 1 en 10.

Gemiddelde cijferOp basis van aantal reviewsBron
2,689Trustpilot
5,01000Energieleveranciers.nl
4,0104Ervaringen.nl
7,941329Klantenvertellen.nl
3,4397Energieervaringen.nl
6,026Nederlandreview.nl
3,0259Overstapervaringen.nl
4,856Energie-ervaringen.nl
7,4108Energiewereld.nl / gaslicht.com
7,9228Energievergelijk.nl
7,017Energievergelijker.nl
6,512Ervaringensite.nl
7,05Goedkopeenenergieengas.nl
7,81138Pricewise.nl

In de bovenstaande tabel zie je ervaringen die op verschillende sites zijn geplaatst. De ene site heeft een handvol ervaringen, terwijl er ook sites zijn met meer dan 100 ervaringen. Verder zijn er ook nog andere sites waar je alleen reacties kunt achterlaten waar geen beoordeling met een cijfer of stersysteem aanwezig is.

Voor een gemiddeld cijfer gaan we alle cijfers vermenigvuldigen met het aantal ervaringen. We zijn van mening dat dit nodig is wanneer je bijvoorbeeld een 2,0 op basis van 4 ervaringen en een 7,0 op basis van 500 stemmen wilt gebruiken om een gemiddelde uit te rekenen. Zou je simpelweg de 2,0 en 7,0 optellen en delen door 2 (omdat je 2 cijfers gebruikt) dan zou je een 4,5 als gemiddelde krijgen. Het mag duidelijk zijn dat de 7,0 op basis van 500 ervaringen meer ‘gewicht’ heeft dan een cijfer gebaseerd op 4 ervaringen.

Totaal aantal ervaringenGemiddelde cijfer Essent
               447687,74

Dit cijfer is een prachtig cijfer voor een energieleverancier. Er wordt namelijk redelijk snel geklaagd en dat is soms ook niet terecht. Lees hier meer over klachten over energieleveranciers.

Positieve ervaringen Essent.

Op veel websites kun je niet alleen een beoordeling achterlaten, maar ook een reacties plaatsen. Uit de 44768 ervaringen hebben we enkele positieve punten over Essent vaak teruggezien.

#1 Essent heeft een goede klantenservice.

We lezen veel positieve reacties over de klantenservice (uiteraard zijn er in alle ervaringen ook negatieve reacties over de klantenservice te lezen) wat betreft deskundigheid, oplettendheid en vriendelijkheid. Voor veel mensen is dit een goede reden om bij Essent te blijven. Essent is zoals je hebt kunnen lezen een grote speler in de Nederlandse energiebranche en dat is natuurlijk niet voor niets.

#2 De verbruiksmanager van Essent werkt heel fijn.

Veel mensen zijn enthousiast over de verbruiksmanager app. Deze app biedt:

  • Op belangrijke momenten krijg je een pushbericht.
  • Inzicht in je verbruik, teruglevering van zonnepanelen én controle over je termijnbedrag.
  • Je ziet al je gegevens en past ze makkelijk aan.

De app werkt goed en makkelijk. Je kunt eenvoudig je termijnbedragen inzien en aanpassen. Je hebt ook alle facturen in een mooi overzicht. Doordat je je verbruiksgegevens en facturen makkelijk kunt inzien kan dat als motivering dienen om nog wat te besparen op energie. Lees deze tips maar eens om je energiekosten te verlagen.

#3 Al jarenlang bij Essent zonder gedoe en problemen.

Er zijn veel mensen die bij Essent zijn gebleven. Dat vinden we een goed teken. Je blijft immers niet bij een energieleverancier waar je ontevreden over bent. We lezen ervaringen waarin mensen aangeven al wel meer dan 10 jaar klant van Essent te zijn en in al die tijd nooit gedoe of problemen hebben ondervonden.

In 2017 oordeelde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) al dat Essent hele duidelijke en goede te begrijpen energierekeningen heeft. Hierdoor ontstaan dus minder misverstanden. Lees het bericht hier: https://www.essent.nl/content/overessent/actueel/index.html/essent-biedt-klant-duidelijke-energierekening-zegt-acm/

Negatieve ervaringen Essent.

Zoals je in het overzicht kunt zien zijn er ook lage gemiddelde cijfers op het internet te vinden over Essent. In elk bedrijf worden fouten gemaakt en we willen graag weten welke situaties de meeste negatieve ervaringen opleveren.

#1 Verkeerde contracten bij deur-tot-deur verkoop en telefonische verkoop

We lezen berichten dat er via deur-tot-deur verkoop of telefonische verkoop klanten zijn geworven en dat veel mensen hier ontevreden over zijn. Het blijkt uiteindelijk dat het gaat om 5-jaars contracten, terwijl veel ervaringen beschrijven dat dit niet zo gecommuniceerd is. Daarbij wordt aangegeven dat het veel pijn en moeite kost om dit weer teruggedraaid te krijgen.

Dit is overigens een bekend probleem bij verkoop via de telefoon of deur-tot-deur bij meer energieleveranciers. Zelf via internet overstappen en daarbij de rust en de tijd hebben om alles goed door te nemen is veel verstandiger.

#2 Klachten over de klantenservice

Klantenservice Ervaringen Essent

Er zijn veel mensen zeer tevreden over de klantenservice van Essent, maar er zijn ook veel mensen juist niet te spreken wanneer ze bellen over problemen, om vragen te stellen of iets willen aanpassen. We lezen klachten over klantonvriendelijkheid en ongeïnteresseerde klantenservicemedewerkers die niet hun best willen doen om klanten voor Essent te behouden. Er worden volgens enkele ervaringen geen speciale actiecontracten aangeboden, terwijl andere leveranciers dit schijnbaar wel zouden doen.

#3 Aanmaningen bij het niet betalen van het termijnbedrag

In de ervaringen komt een aantal keer terug dat er aanmaningen worden verstuurd wanneer de klant een termijnbedrag niet betaalt. In de ervaringen lijkt het dat dit zeer snel gebeurt wanneer je een termijnbedrag niet betaalt. Soms wordt er door de klantenservice van Essent gereageerd dat er altijd eerst een herinnering wordt verzonden en dat je hier nog geen kosten voor hoeft te betalen.

In de ervaringen wordt gesproken van aanmaningskosten van €20. In de procedure van betalingen die niet voldaan worden door de klant staat dat je 28 dagen (2 x 14 dagen) de tijd hebt om een termijnbedrag te betalen. Lees de procedure hier: https://www.essent.nl/content/particulier/klantenservice/facturen_en_betalen/openstaande_facturen/incassoproces.html

Klachten over Essent. Zijn ze terecht of onterecht?

De positieve ervaringen over Essent over de klantenservice, de verbruiksmanager app en jaren lang geen problemen zullen ongetwijfeld kloppen. Een reactie als ‘We zitten al 13 jaar bij Essent en hebben nog nooit problemen gehad’ zal niet fout zijn en dat er eigenlijk wel problemen zijn geweest in die 13 jaar. Ook bij een ervaring waar over een vriendelijke en behulpzame klantenservice gesproken wordt kan niet onjuist zijn, want dat is nou eenmaal de ervaring.

Bij negatieve ervaringen kan dit ook kloppen. Een ervaring als ‘De klantenservice deed niet zijn best met een goede aanbieding om mij als klant te behouden’ zal kloppen, want het doen van een aanbieding is klaarblijkelijk niet gebeurd. De negatieve ervaringen rondom het versturen van aanmaningen roept wel vragen op. De procedure is duidelijk beschreven. Je hebt 14 dagen om het bedrag van de factuur te betalen en dan krijg je een kosteloze herinnering, waarna je weer 14 dagen de tijd hebt om aan je betalingsverplichting te voldoen. Na 28 dagen krijg je pas een aanmaning die je €20 kost.

Welke negatieve ervaringen kunnen onterecht zijn?

Ervaringen die gedrag van Essent of hun medewerkers beschrijven kunnen onjuist zijn. We zien bijvoorbeeld een lage beoordeling voor Essent, omdat de schrijver van de ervaring boos is dat Essent een opzegboete van €125 oplegt. Zoals we in dit artikel al schreven zijn opzegboetes heel normaal en logisch wanneer je een contract verbreekt die nog langer dan 2,5 jaar zou doorlopen.

We lezen ook ervaringen waarin staat dat diegene op de jaarrekening flink moet bijbetalen, terwijl dit nooit was gebeurd bij zijn vorige leverancier. Zonder de juiste cijfers is het lastig om te bepalen hoe raar dit is. Je hebt hiervoor cijfers van verbruik, tarieven en overige kosten die de energierekening bepalen en de hoogte van de termijnbedragen nodig.

Verder lezen we ook ervaringen (die meteen het lage cijfer 1 opleveren) dat mensen ontevreden zijn over een welkomstgeschenk/bonus. We lezen dat iemand niet een cadeaukaart van Media Markt heeft ontvangen en ontevreden gaat overstappen naar een andere leverancier. Daaronder staat een reactie dat de klant de kaart binnen 9 weken na de ingangsdatum van de overeenkomst zal ontvangen. Schijnbaar wist de klant niet dat dit 9 weken zou kunnen duren. Essent doet in onze ogen echter niets fout en krijgt zo een lage beoordeling.

Ook welkomstbonussen in euro’s worden beklaagd. Het is echter zo dat deze bonussen vrijwel altijd aan het einde van het contract worden verrekend (of bij een €300 bonus wordt er bij een 3-jarig contract 3 x €100 na elk jaar verrekend) en niet als een bedrag op je rekening wordt gestort.

De onwetendheid bij mensen levert daardoor regelmatig een negatieve ervaring op.

Bij Essent een contract afsluiten.

Aan het einde van dit artikel concluderen we dat Essent, niet voor niets al ruim 20 jaar een grote energieleverancier, een betrouwbare energieleverancier is. Bij elke energieleverancier gaat wel eens wat fout en zo ook bij Essent.

Onze persoonlijke ervaring bij Essent is meer dan goed. 0 problemen en een goed werkende online omgeving ‘Mijn Essent’.

Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat jij bij een energieleverancier wilt zijn die veel ervaring heeft en zo’n mooi cijfer als beoordeling krijgt.

Essent is namelijk de grootste energieleverancier van Nederland met de meeste klanten!

Wil jij net als miljoenen andere Nederlanders energie van Essent?

Ruim 20 jaar ervaring en vele tevreden klanten.

Ja, ik wil weten wat Essent mij kan bieden

Wil je ook beoordelingen van andere energieleveranciers lezen om deze te vergelijken met Essent?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door deze site te bezoeken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om pagina's sneller te laden. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten. Cookies kunt u alleen zelf verwijderen, aangezien deze op uw computer opgeslagen zijn. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser. Via onze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Onze cookies zijn 'standaard' cookies zoals vrijwel alle websites op de wereld inzetten. We kunnen niet zien wie onze website bezoekt en (dat zouden we ook niet willen) kunnen geen persoonlijke informatie doorgeven aan andere partijen. Let op! : Onze cookies zijn Technisch Noodzakelijke cookies volgens de EU-cookie wetgeving. Daarnaast zijn er niet noodzakelijke (maar voor ons gewenste) analyse cookies voor Google Analytics. Door deze website te bezoeken ga je hiermee akkoord.

Sluiten