In Nederland zijn tientallen energieleveranciers. Je wilt natuurlijk geen problemen en gedoe. Hoe maak je de keuze voor de energieleverancier waar jij stroom en gas wilt afnemen? We zullen je een overzicht geven van de ervaringen van (oud-) klanten in deze Essent review. Essent is de grootste energieleverancier van Nederland. Heerst er tevredenheid over deze energieleverancier of hebben veel mensen met Essent ervaringen die weinig goeds voorspellen? Laat onderaan dit artikel weten wat jouw ervaringen zijn met Essent.
Wil jij net als miljoenen andere Nederlanders energie van Essent?
Ruim 20 jaar ervaring en vele tevreden klanten.
Inhoudsopgave
Essent Review: hoe goed is deze grote energieleverancier?
Met deze Essent review willen we bereiken dat je een helder beeld krijgt van hoe Essent als energieleverancier functioneert. We vertellen je eerst over het onstaan van Essent. Essent hoort met Eneco en Vattenfall bij de 3 grootste energieleveranciers van Nederland. We laten daarna zien hoe duizenden (ex-)klanten Essent beoordelen. Dit hebben ze gedaan door een review achter te laten en hierbij een waardering in de vorm van een cijfer tussen 1 en 10 te kiezen. In deze Essent review zijn duizenden ervaringen opgenomen, waardoor we een goed onderbouwd rapportcijfer kunnen uitdelen.
We hebben een eindcijfer gegeven aan Essent en deze ook opgenomen in de Energieleveranciers Nederland Ranglijst. Op deze ranglijst zie je de eindcijfers van alle energieleveranciers waar we een review over hebben geschreven. Om een indruk te geven waar mensen wel en niet tevreden over zijn bij Essent hebben we 3 positieve en 3 nagatieve punten verzameld die in de Essent ervaringen meerdere keren zijn voorgekomen. Daarnaast hebben we ook een FAQ toegevoegd aan deze review.
Essent energie sinds 1999.
Door fusies in 1999 van PNEM/MEGA (in zuidelijk Nederland) en EDON (in noordelijk Nederland) is Essent ontstaan. Essent is dus al ruim 20 jaar een begrip in Nederland en behoort tot de 3 grootste energieleveranciers van ons land. Essent werd in 2009 verkocht aan het Duitse energieconcern RWE en is sinds juni 2020 onderdeel van moederbedrijf E.On.
Essent heeft zelf ook overnames gerealiseerd. In november 2019 werd bekend dat energieleverancier Vandebron onderdeel wordt van Essent. Vandebron is nog wel een apart bedrijf en deelt haar expertise nu met Essent. Voor klanten is daardoor niets veranderd.
Naast Essent is er ook een andere energieleverancier die ook onder de E.On Group valt: energiedirect.nl bestaat sinds 2002 en besloot dat energiezaken ook via het internet geregeld moesten worden.
Wil je meer weten over Essent en haar merken? Lees dan verder op https://www.essent.nl/content/overessent/dit-is-essent/onze-merken/index.html
Wat is de waarde van reviews en ervaringen geschreven over Essent?
Essent is één van de vele energieleveranciers waar je uit kunt kiezen. Is Essent een bedrijf waar anderen tevreden over zijn of zijn er veel klachten? We hebben gezocht naar ervaringen van (ex-)klanten die op internet vertelden over Essent. Er zijn ontzettend veel websites waar je je mening kunt delen over energieleveranciers en in dit artikel brengen we de ervaringen van al die mensen bij elkaar! Voordat we kijken naar alle data die we hebben verzameld is het belangrijk om te weten welke conclusies je kunt trekken uit de reviews en ervaringen over Essent.
We vroegen ons af of mensen meer geneigd zijn hun negatieve ervaringen/klachten te delen op internet dan hun positieve ervaringen. In een onderzoek van Capterra blijkt dit niet zo te zijn. ‘Er worden meer reviews geschreven om positieve ervaringen te delen (31%) dan negatieve ervaringen (18%)’ schrijft Capterra in de hoogtepunten van hun onderzoek. Verder blijft dat veel mensen reviews/ervaringen meer vertrouwen dan een oordeel van een deskundige. Lees hier meer over het onderzoek: https://www.capterra.nl/blog/951/belang-van-online-klantbeoordelingen-op-aankoopgedrag-van-consument
Met deze informatie schatten we in dat we een goed beeld kunnen krijgen van energieleveranciers aan de hand van de vele ervaringen van andere mensen. Klik hier om ook onze artikelen over ervaringen met andere energieleveranciers te lezen.
Essent ervaringen : dit vinden mensen van Essent.
We hebben over vele sites gezocht naar ervaringen van mensen die klant zijn (geweest) bij Essent. De cijfers van de beoordelingen vormen een gemiddelde. Bij een systeem tot en met 5 sterren hebben we dit omgerekend naar een cijfer tussen 1 en 10. Onderstaande tabel is geüpdatet op 6-9-2023.
Gemiddelde cijfer | Op basis van aantal reviews | Bron |
2,6 | 681 | Trustpilot |
1,8 | 187 | Ervaringen.nl |
8,1 | 47184 | Klantenvertellen.nl |
5,6 | 32 | Nederlandreview.nl |
7,1 | 2690 | Energiewereld.nl / gaslicht.com |
8,3 | 581 | Energievergelijk.nl |
7,1 | 21 | Energievergelijker.nl |
6,5 | 23 | Ervaringensite.nl |
7,0 | 5 | Goedkopeenenergieengas.nl |
7,8 | 1138 | Pricewise.nl |
4,7 | 4 | reviewspot.nl |
2,9 | 18 | reviews.nl |
5,0 | 48 | consumentenbond.nl |
7,2 | 1402 | opiness.nl |
In de bovenstaande tabel zie je ervaringen die op verschillende sites zijn geplaatst. De ene site heeft een handvol ervaringen, terwijl er ook sites zijn met meer dan 100 ervaringen. Verder zijn er ook nog andere sites waar je alleen reacties kunt achterlaten waar geen beoordeling met een cijfer of stersysteem aanwezig is. Bij Pricewise kun je de ervaringen lezen door in de resultaten met de energievergelijker op ‘klantebeoordelingen’ bij Essent te klikken.
Voor een gemiddeld cijfer gaan we alle cijfers vermenigvuldigen met het aantal ervaringen. We zijn van mening dat dit nodig is wanneer je bijvoorbeeld een 2,0 op basis van 4 ervaringen en een 7,0 op basis van 500 stemmen wilt gebruiken om een gemiddelde uit te rekenen. Zou je simpelweg de 2,0 en 7,0 optellen en delen door 2 (omdat je 2 cijfers gebruikt) dan zou je een 4,5 als gemiddelde krijgen. Het mag duidelijk zijn dat de 7,0 op basis van 500 ervaringen meer ‘gewicht’ heeft dan een cijfer gebaseerd op 4 ervaringen.
Totaal aantal ervaringen | Gemiddelde cijfer Essent |
54014 | 7,9 |
Dit cijfer is een prachtig cijfer voor een energieleverancier. Er wordt namelijk redelijk snel geklaagd en dat is soms ook niet terecht. Lees hier meer over klachten over energieleveranciers.
Uitgelicht
Gas 8 cent goedkoper!?!
Gas 8 cent goedkoper? Ja, dat kan zeker en in het geval van Bert was het prijsverschil nog groter! Ook de goedkopere stroom en de welkomstbonus zorgden voor een forse besparing bij een overstap naar een andere energieleverancier!
Verwachting energieprijzen 2025: wat gaat er gebeuren met de gasprijs en de stroomprijs?
De verwachting energieprijzen 2025 vertelt wat de gasprijs en stroomprijs mogelijk gaan doen in 2025. Is het verstandig nu een nieuw en vast energiecontract af te sluiten?
Bert kreeg een aanbod van zijn huidige energieleverancier, maar vond via de energievergelijker een aanbod dat 100’en euro’s goedkoper was.
Is het aanbod van je huidige energieleverancier wel zo goed of kan je beter overstappen. Bert vergeleek het aanbod van zijn energieleverancier met de energieprijzen bij andere leveranciers.
Positieve ervaringen Essent.
Op veel websites kun je niet alleen een beoordeling achterlaten, maar ook een reactie plaatsen. Uit de ruim 54000 ervaringen hebben we enkele positieve punten over Essent vaak teruggezien.
#1 Essent heeft een goede klantenservice.
We lezen veel positieve reacties over de klantenservice (uiteraard zijn er in alle ervaringen ook negatieve reacties over de klantenservice te lezen) wat betreft deskundigheid, oplettendheid en vriendelijkheid. Voor veel mensen is dit een goede reden om bij Essent te blijven. Essent is zoals je hebt kunnen lezen een grote speler in de Nederlandse energiebranche en dat is natuurlijk niet voor niets.
#2 De verbruiksmanager van Essent werkt heel fijn.
Veel mensen zijn enthousiast over de verbruiksmanager app. Deze app biedt:
- Op belangrijke momenten krijg je een pushbericht.
- Inzicht in je verbruik, teruglevering van zonnepanelen én controle over je termijnbedrag.
- Je ziet al je gegevens en past ze makkelijk aan.
De app werkt goed en makkelijk. Je kunt eenvoudig je termijnbedragen inzien en aanpassen. Je hebt ook alle facturen in een mooi overzicht. Doordat je je verbruiksgegevens en facturen makkelijk kunt inzien kan dat als motivering dienen om nog wat te besparen op energie. Download ook ons gratis e-book met energie bespaartips om je energiekosten te verlagen.
#3 Al jarenlang bij Essent zonder gedoe en problemen.
Er zijn veel mensen die bij Essent zijn gebleven. Dat vinden we een goed teken. Je blijft immers niet bij een energieleverancier waar je ontevreden over bent. We lezen ervaringen waarin mensen aangeven al wel meer dan 10 jaar klant van Essent te zijn en in al die tijd nooit gedoe of problemen hebben ondervonden.
In 2017 oordeelde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) al dat Essent hele duidelijke en goede te begrijpen energierekeningen heeft. Hierdoor ontstaan dus minder misverstanden. Inmiddels is dat bericht wel verwijderd.
Negatieve ervaringen Essent.
Zoals je in het overzicht kunt zien zijn er ook lage gemiddelde cijfers op het internet te vinden over Essent. In elk bedrijf worden fouten gemaakt en we willen graag weten welke situaties de meeste negatieve ervaringen opleveren.
#1 Verkeerde contracten bij deur-tot-deur verkoop en telefonische verkoop
We lezen berichten dat er via deur-tot-deur verkoop of telefonische verkoop klanten zijn geworven en dat veel mensen hier ontevreden over zijn. Het blijkt uiteindelijk dat het gaat om 5-jaars contracten, terwijl veel ervaringen beschrijven dat dit niet zo gecommuniceerd is. Daarbij wordt aangegeven dat het veel pijn en moeite kost om dit weer teruggedraaid te krijgen.
Dit is overigens een bekend probleem bij verkoop via de telefoon of deur-tot-deur bij meer energieleveranciers. Zelf via internet overstappen en daarbij de rust en de tijd hebben om alles goed door te nemen is veel verstandiger.
#2 Klachten over de klantenservice
Er zijn veel mensen zeer tevreden over de klantenservice van Essent, maar er zijn ook veel mensen juist niet te spreken wanneer ze bellen over problemen, om vragen te stellen of iets willen aanpassen. We lezen klachten over klantonvriendelijkheid en ongeïnteresseerde klantenservicemedewerkers die niet hun best willen doen om klanten voor Essent te behouden. Er worden volgens enkele ervaringen geen speciale actiecontracten aangeboden, terwijl andere leveranciers dit schijnbaar wel zouden doen.
#3 Aanmaningen bij het niet betalen van het termijnbedrag
In de ervaringen komt een aantal keer terug dat er aanmaningen worden verstuurd wanneer de klant een termijnbedrag niet betaalt. In de ervaringen lijkt het dat dit zeer snel gebeurt wanneer je een termijnbedrag niet betaalt. Soms wordt er door de klantenservice van Essent gereageerd dat er altijd eerst een herinnering wordt verzonden en dat je hier nog geen kosten voor hoeft te betalen.
In de ervaringen wordt gesproken van aanmaningskosten van €20. In de procedure van betalingen die niet voldaan worden door de klant staat dat je 28 dagen (2 x 14 dagen) de tijd hebt om een termijnbedrag te betalen. Lees de procedure hier: https://www.essent.nl/content/particulier/klantenservice/facturen_en_betalen/openstaande_facturen/incassoproces.html
Klachten over Essent. Zijn ze terecht of onterecht?
De positieve ervaringen over Essent over de klantenservice, de verbruiksmanager app en jaren lang geen problemen zullen ongetwijfeld kloppen. Een reactie als ‘We zitten al 13 jaar bij Essent en hebben nog nooit problemen gehad’ zal niet fout zijn en dat er eigenlijk wel problemen zijn geweest in die 13 jaar. Ook bij een ervaring waar over een vriendelijke en behulpzame klantenservice gesproken wordt kan niet onjuist zijn, want dat is nou eenmaal de ervaring.
Bij negatieve ervaringen kan dit ook kloppen. Een ervaring als ‘De klantenservice deed niet zijn best met een goede aanbieding om mij als klant te behouden’ zal kloppen, want het doen van een aanbieding is klaarblijkelijk niet gebeurd. De negatieve ervaringen rondom het versturen van aanmaningen roept wel vragen op. De procedure is duidelijk beschreven. Je hebt 14 dagen om het bedrag van de factuur te betalen en dan krijg je een kosteloze herinnering, waarna je weer 14 dagen de tijd hebt om aan je betalingsverplichting te voldoen. Na 28 dagen krijg je pas een aanmaning die je €20 kost.
Welke negatieve ervaringen kunnen onterecht zijn?
Ervaringen die gedrag van Essent of hun medewerkers beschrijven kunnen onjuist zijn. We zien bijvoorbeeld een lage beoordeling voor Essent, omdat de schrijver van de ervaring boos is dat Essent een opzegboete van €125 oplegt. Opzegboetes zijn heel normaal en logisch wanneer je een contract verbreekt die nog langer dan 2,5 jaar zou doorlopen.
We lezen ook ervaringen waarin staat dat diegene op de jaarrekening flink moet bijbetalen, terwijl dit nooit was gebeurd bij zijn vorige leverancier. Zonder de juiste cijfers is het lastig om te bepalen hoe raar dit is. Je hebt hiervoor cijfers van verbruik, tarieven en overige kosten die de energierekening bepalen en de hoogte van de termijnbedragen nodig.
Verder lezen we ook ervaringen (die meteen het lage cijfer 1 opleveren) dat mensen ontevreden zijn over een welkomstgeschenk/bonus. We lezen dat iemand niet een cadeaukaart van Media Markt heeft ontvangen en ontevreden gaat overstappen naar een andere leverancier. Daaronder staat een reactie dat de klant de kaart binnen 9 weken na de ingangsdatum van de overeenkomst zal ontvangen. Schijnbaar wist de klant niet dat dit 9 weken zou kunnen duren. Essent doet in onze ogen echter niets fout en krijgt zo een lage beoordeling.
Ook welkomstbonussen in euro’s worden beklaagd. Het is echter zo dat deze bonussen vrijwel altijd aan het einde van het contract worden verrekend (of bij een €300 bonus wordt er bij een 3-jarig contract 3 x €100 na elk jaar verrekend) en niet als een bedrag op je rekening wordt gestort.
De onwetendheid bij mensen levert daardoor regelmatig een negatieve ervaring op.
Mensen vragen ook: FAQ.
De solvabiliteit van Essent is met 20% tot 60% goed. Essent is een grote energieleverancier die niet snel in de financiële problemen zal komen. Essent is onderdeel van de E.On Group.
Soms is Essent de goedkoopste energieleverancier en soms is Essent wat duurder dan enkele andere energieleveranciers. De aanbiedingen kunnen dagelijks veranderen dus soms is Essent een dure en soms een goedkope energieleverancier.
Essent is een goede energieleverancier: het is al vele jaren één van de grootste energieleveranciers van Nederland, is betrouwbaar en scoort een 7,9 in deze Essent review op basis van ruim 54000 ervaringen. Essent is niet betrokken geweest bij grote schandelen of oplichtingspraktijken.
Bij Essent een contract afsluiten.
Aan het einde van dit artikel concluderen we dat Essent, niet voor niets al ruim 20 jaar een grote energieleverancier, een betrouwbare energieleverancier is. Bij elke energieleverancier gaat wel eens wat fout en zo ook bij Essent.
Onze persoonlijke ervaring bij Essent is meer dan goed. 0 problemen en een goed werkende online omgeving ‘Mijn Essent’.
Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat jij bij een energieleverancier wilt zijn die veel ervaring heeft en zo’n mooi cijfer als beoordeling krijgt.
Essent is namelijk de grootste energieleverancier van Nederland met de meeste klanten!
Wil jij net als miljoenen andere Nederlanders energie van Essent?
Ruim 20 jaar ervaring en vele tevreden klanten.
Wil je weten hoe andere energieleveranciers beoordeeld zijn in onze reviewartikelen?