Vattenfall ervaringen: aanrader of afrader?

Je hebt keuze uit tientallen energieleveranciers. Energie is een grote kostenpost en je wilt graag dat alles goed gaat. Logisch dat je meer wilt weten over de mening van anderen over verschillende energieleveranciers. In dit artikel kijken we naar de vele Vattenfall ervaringen van klanten of voormalige klanten. Is Vattenfall (voorheen Nuon) een leverancier waar men in het algemeen tevreden over is of heerst er negativiteit? Laat onderaan het artikel even weten wat jouw ervaringen zijn met Vattenfall.

Energie afnemen bij een energieleverancier met miljoenen tevreden klanten?

Kies jij ook voor de ruime ervaring en service van Vattenfall?

Ik wil zien wat Vattenfall mij kan bieden

Inhoudsopgave

Vattenfall energie: een internationale speler.

Vattenfall is een naam die je nog niet zo lang op de Nederlandse energiemarkt tegenkomt. Toch is het in Europa een grote naam. In ons land begon het in 1994 met de oprichting van Nuon. Nuon groeide uit toch één van de grootste energieleveranciers van ons land. Er werd niet alleen energie geleverd, maar met de overname van Feenstra in 2000 was er ook specialistische kennis in service, onderhouds- en vervangingsmarkt van verwarmings- en warmwatersystemen. Vanaf 2008 werd het netbeheer met Liander zelfstandig gemaakt.

Een jaar eerder was er nog sprake van een mogelijke fusie met Essent. Daarmee zou het verreweg de grootste energieleverancier van Nederland worden. Namen als EssentNuon en Nusent kwamen al ter sprake. De fusie ging uiteindelijk niet door en in februari 2009 werd bekend dat Nuon in fases overgenomen zou worden door het Zweedse energieconcern Vattenfall. In 2018 maakte Nuon bekend dat hun naam zou verdwijnen. Sinds 2019 is Nuon Vattenfall.

Vattenfall is een van de grootste energieleveranciers van Europa en is actief in Zweden, Nederland, Finland, Duitsland, Denenmarken, Groot-Brittanië en Frankrijk.

Review Vattenfall: Top of flop?

Review Vattenfall Energie Besparen Info

Nu we meer weten over Vattenfall is het tijd om te kijken of mensen tevreden zijn over deze energieleverancier. Samen met Essent en Eneco vormt Vattenfall een top 3 die veel groter zijn dan de overige leveranciers. Komt dit door de hoge tevredenheid van klanten? We kijken naar gedeelde ervaringen van (ex-)klanten* en behandelen 3 positieve en 3 negatieve punten die we regelmatig lezen over Vattenfall. Lees in dit artikel meer over klachten over energieleveranciers.

*= De vele reacties die we hebben gelezen lijken van (ex-)klanten. Er kunnen echter ook wat reacties tussen kunnen zitten van mensen die geen klant van Vattenfall zijn (geweest), maar bijvoorbeeld een ervaring hadden terwijl ze (nog) geen klant waren.

Vattenfall ervaringen : dit vinden mensen van Vattenfall.

We hebben over vele sites gezocht naar ervaringen van mensen die klant zijn (geweest) bij Vattenfall. De cijfers van de beoordelingen vormen een gemiddelde. Bij een systeem tot en met 5 sterren hebben we dit omgerekend naar een cijfer tussen 1 en 10.

Gemiddelde cijferOp basis van aantal reviewsBron
3,236Trustpilot
5,91429Energieleveranciers.nl
2,140Ervaringen.nl
7,4232Energieervaringen.nl
4,8128Nederlandreview.nl
3,1418Overstapervaringen.nl
5,647Energie-ervaringen.nl
7,4390Energiewereld.nl / gaslicht.com
7,6219Energievergelijk.nl
6,414Energievergelijker.nl
6,04Goedkopeenenergieengas.nl
7,63392Pricewise.nl
Klik op de naam van de bron om de reacties te kunnen lezen. Bij PriceWise moet je eerst de vergelijker gebruik en daarna op Vattenfall klikken.
Totaal aantal ervaringenGemiddelde cijfer Vattenfall
               63496,77
De 6349 ervaringen zijn van klanten of ex-klanten, maar er zouden ook mensen over Vattenfall geschreven kunnen hebben die geen klant zijn (geweest).

Dit cijfer is berekend door elk gemiddelde te vermenigvuldigen met het aantal reviews. Alles bij elkaar opgeteld en gedeeld door 6349 ervaringen komt er een prima cijfer uit de bus voor Vattenfall. Wij vermoedden zelf dat mensen sneller geneigd zijn om hun negatieve ervaringen te delen uit frustratie of boosheid dan een positieve ervaring. Uit een onderzoek van Capterra is echter naar voren gekomen dat er meer positieve dan negatieve reviews geplaatst worden. Lees meer over dit onderzoek op https://www.capterra.nl/blog/951/belang-van-online-klantbeoordelingen-op-aankoopgedrag-van-consument

Positieve recensies Vattenfall.

Vattenfall scoort dus een ruime voldoende en wij willen weten welke positieve recensies vaker terugkomen. We komen 3 punten vaak tegen waar (ex-)klanten erg tevreden over zijn bij Vattenfall.

#1 Goede service

We lezen meerdere reacties dat Vattenfall/Nuon een goede service biedt. Sommige berichten bevatten nog de oude naam Nuon waardoor deze reacties waarschijnlijk ook al wat ouder zijn. Toch zijn er ook mensen zeer tevreden over Vattenfall. Inhoudelijk lezen we niet echt wat de mensen zo enthousiast maakt over de service. Gaat het om een soepel geregelde overstap of om de app waarmee je bijvoorbeeld inzicht krijgt in je energieverbruik?

#2 Duidelijke rekeningen en informatievoorziening

Iets wat vaker terugkomt is de tevredenheid over de energierekeningen en de informatievoorziening van Vattenfall. De energierekeningen blinken uit in duidelijkheid en verschaft de klant veel inzichten. Hierbij worden diagrammen gebruikt die goed af te lezen zijn. We horen vaak van mensen dat ze de opbouw van de energierekening onduidelijk vinden, maar dat is bij de klanten van Vattenfall niet het geval.

#3 Goede klantenservice

We lezen enkele ervaringen waarin complimenten worden uitgedeeld aan de klantenservice. De klantenservice wordt hier snel, goed bereikbaar en deskundig genoemd. We lezen ook een reactie met als pluspunt voor Vattenfall:

‘Unieke feedback met klanten waardoor Vattenfall beter dan wie ook op de hoogte blijft van wat “we” willen.’

Negatieve recensies Vattenfall.

Natuurlijk kunnen niet alle ervaringen positief zijn. We zijn enkele klachten over Vattenfall tegengekomen die door veel meer mensen zijn ervaren.

#1 Slechte klantenservice

Klantenservice Ervaringen Vattenfall

Hoewel we nog niet over alle energieleveranciers een artikel hebben geschreven over de ervaringen die (ex-)klanten hebben kunnen we voorspellen dat dit vaker voor zal komen: Een onderdeel dat zowel bij de positieve als negatieve ervaringen vaker terugkomt. We zien behoorlijk veel reacties waarin de wachttijd het punt van ergernis is geweest. Ook de klantvriendelijkheid (die kennelijk ontbrak in de ervaring van sommige mensen) wordt meerdere keren als onvoldoende betiteld.

#2 Deur-tot-deur verkopers en hun verkooptechnieken

Een flinke bron van ergernis bij veel mensen zijn de deur-tot-deur verkopers. Als we meerdere ervaringen lezen blijken deze irritant volhardend, onbeschoft en onbetrouwbaar te zijn. Het gaat in de ervaringen om meerdere keren langskomen en aanbellen, uitschelden wanneer iemand zegt geen interesse te hebben en de klant lekker maken met het vooruitzicht goedkoper uit te zijn, terwijl dit later blijkt niet zo te zijn.

We kunnen al deze ervaringen natuurlijk niet controleren, maar aangezien we het meerdere keren voorbij zien komen zal er ongetwijfeld wat van waar zijn. Ook deze ervaringen zijn vooral over Nuon geschreven (en daardoor wellicht wat gedateerd) en minder over Vattenfall. Over de betrouwbaarheid van energieleveranciers hebben we in dit artikel ook gesproken over misstanden bij energieleveranciers.

#3 Flinke verhoging van het maandelijkse termijnbedrag

Op het internet zijn ook diverse ervaringen te vinden waarin wordt beschreven dat het termijnbedrag na een jaarrekening flink is verhoogd met wel 20% tot 25%. Het is uit de verhalen echter moeilijk op te maken welke reden dit had. Niet iedereen houdt ontwikkelingen om de energiemarkt in de gaten. Een verhoging is ook logisch wanneer je op de jaarrekening moest bijbetalen. We kunnen niet echt inschatten of de klachten legitiem zijn.

Klachten over Vattenfall. Zijn ze terecht of onterecht?

Dat is natuurlijk lastig te beoordelen. Wanneer iemand zegt dat de klantenservice onvriendelijk is vat diegene dat zo op. Misschien had iemand anders dat in dezelfde situatie niet zo opgevat. De 3 positieve en negatieve punten zijn we vaker tegengekomen en dus is het niet alleen een kwestie van interpretatie.

Al met al kun je kijken naar het formaat van Vattenfall (waarschijnlijk niet voor niets één van de 3 grootste energieleveranciers van Nederland) naar het gemiddelde cijfer en de 3 meest voorkomende positieve en negatieve punten. Vind je het positieve punt van duidelijke rekeningen heel belangrijk of stoor je je aan zo aan het negatieve punt van de deur-tot-deur verkopers waardoor je niet bij een energieleverancier energie wilt afnemen?

Onze persoonlijke ervaring met Vattenfall is perfect. Wij zouden zelf een 10 als ervaring geven. Wij hebben persoonlijk nooit te maken met de klantenservice of deur-tot-deur verkopers.

Bij Vattenfall een contract afsluiten.

Wil jij graag energie afnemen van een bekende grote energieleverancier die al decennia aan miljoenen mensen energie levert en een ruime voldoende scoort?

Kijk dan op de site van Vattenfall om te zien welke voordelen ze jou kunnen bieden.

Energie afnemen bij een energieleverancier met miljoenen tevreden klanten?

Kies jij ook voor de ruime ervaring en service van Vattenfall?

Ik wil zien wat Vattenfall mij kan bieden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Onze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken deze cookies om deze website goed te laten functioneren, te optimaliseren en personaliseren Lees meer hier meer over in onze cookies en privacyverklaring. Meer informatie

COOKIEVERKLARING Op onze website maken wij gebruik van cookies. Cookies zijn kleine gegevensbestanden die door je bezoek aan onze website op jouw telefoon/laptop worden geplaatst. Cookies zijn niet schadelijk voor je computer of je opgeslagen bestanden. Lees ook onze privacyverklaring: http://energiebespareninfo.nl/privacyverklaring-energiebespareninfo/ Gebruik van cookies Dankzij cookies kunnen wij jouw browser herkennen wanneer je een volgende keer onze website bezoekt. Hierdoor kunnen wij het gebruiksgemak van onze website voor je vergroten en optimaliseren wij hiermee de werking van onze website. Tevens gebruiken wij cookies om onze affiliate diensten aan te kunnen bieden en de effectiviteit van onze affiliate diensten bij te houden. Behalve je IP-adres slaan wij geen naam- en adresgegevens of andere persoonlijke gegevens op. De langs deze weg verzamelde persoonsgegevens zijn in beginsel anoniem en worden niet door ons verkocht aan derden. Meer informatie over cookies kun je vinden op de website van Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/veilig-online/kan-ik-altijd-cookies-uitzetten. Derden De meeste cookies worden niet door ons zelf geplaatst of uitgelezen, maar door derde partijen. Dat zijn bijvoorbeeld Google Analytics en social media. Wij hebben geen volledige controle over wat deze aanbieders met de cookies doen, wanneer zij ze uitlezen. Voor meer informatie verwijzen over deze verwerkingen, verwijzen wij je dan ook door naar de privacyverklaring van deze partijen. Social media Wij maken gebruik van verschillende social media kanalen om onze diensten aan te bieden. Lees de Privacyverklaringen van de betreffende social media kanalen om te weten hoe zij met privacy omgaan: ● Facebook: https://www.facebook.com/privacy/explanation ● Instagram: https://help.instagram.com/519522125107875 ● Twitter: https://help.twitter.com/nl/rules-and-policies/update-privacy-policy ● Pinterest: https://policy.pinterest.com/nl/privacy-policy Youtube Ter promotie van onze diensten kan het zijn dat wij Youtube filmpjes op onze website plaatsen. Youtube is een services van Google. Google plaatst cookies via Youtube om de advertenties te laten zien die aangepast zijn naar jouw Youtube voorkeuren. Voor de Privacyverklaring van Google verwijzen wij je naar: https://policies.google.com/privacy?hl=nl. Google Analytics Onze website maakt hiervoor o.a. gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. (“Google”). Google Analytics gebruikt cookies die een analyse mogelijk maken van de manier waarop bezoekers onze website gebruiken. Dit helpt om de werking van de website te verbeteren. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht of voor zover derde partijen de informatie namens Google verwerken. Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het verwerken van de informatie door Google op de wijze en voor de doeleinden zoals omschreven in onze Privacyverklaring. Voor de Privacyverklaring van Google verwijzen wij je naar: https://policies.google.com/privacy?hl=nl Links Op onze website vind je ook links naar andere websites. Onze cookie- en privacyverklaring zijn niet van toepassing op websites van derden die door middel van buttons en/of links met onze website zijn verbonden. Wij kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare en veilige manier met je persoonsgegevens omgaan. Wij houden geen toezicht op en zijn niet verantwoordelijk voor de verwerking van jouw persoonsgegevens door en via zulke derde partijen. Cookies weigeren of uitschakelen Wanneer je onze website voor het eerst bezoekt wordt er een mededeling over de geplaatste cookies getoond. Het staat je vrij om het gebruik van bepaalde cookies weigeren door in je telefoon/laptop/desktop de daarvoor geëigende instellingen te kiezen. Wij wijzen je er echter op dat je in dat geval wellicht niet alle mogelijkheden van deze website kunt benutten. Huidige cookieverklaring We kunnen deze cookieverklaring van tijd tot tijd veranderen. Wijzigingen in ons cookieverklaring worden hier bijgewerkt. Controleer daarom regelmatig deze pagina, zodat je van wijzigingen op de hoogte bent. Vragen? Voor vragen over ons cookiebeleid of vragen omtrent het inzien, wijzigen of verwijderen van persoonsgegevens kun je altijd contact met ons opnemen via het contactformulier op de website. Om misbruik te voorkomen kunnen wij je vragen om je te identificeren als je een verzoek indient.

Sluiten