Je hebt keuze uit tientallen energieleveranciers. Energie is een grote kostenpost en je wilt graag dat alles goed gaat. Logisch dat je meer wilt weten over de mening van anderen over verschillende energieleveranciers. In dit artikel kijken we naar de vele Vattenfall ervaringen van klanten of voormalige klanten. Is Vattenfall (voorheen Nuon) een leverancier waar men in het algemeen tevreden over is of heerst er negativiteit? We vertellen het in deze Vattenfall review. Laat onderaan het artikel even weten wat jouw ervaringen zijn met Vattenfall.
Energie afnemen bij een energieleverancier met miljoenen tevreden klanten?
Kies jij ook voor de ruime ervaring en service van Vattenfall?
Inhoudsopgave
Vattenfall review: wat kom je te weten over de energieleverancier?
In deze Vattenfall review kom je meer te weten over de energieleverancier Vattenfall en hoe (ex-)klanten over deze energieleverancier denken. We vertellen eerst wat achtergrondinformatie over Vattenfall en hun historie. Zo is Vattenfall een hele grote energieleverancier in Nederland en is bijvoorbeeld de solvabiliteit prima. Dat betekent dat de kans klein is dat ze failliet gaat en jij het geld van betaalde termijnbedragen kwijt bent.
We laten daarna in deze Vattenfall review zien hoe (ex-)klanten Vattenfall beoordelen. Door cijfers te geven kunnen mensen kenbaar maken hoe ze Vattenfall waarderen. We gebruiken een beoordeling zoals die ook in het onderwijs gebruikt wordt: met cijfers van 1 tm 10. Hierin is een 1 als beoordeling dramatisch slecht en een 10 fantastisch goed. We hebben duizenden ervaringen met beoordelingscijfers verzameld, waardoor je een goed beeld krijgt van Vattenfall. We delen op basis van al deze Vattenfall ervaringen een eindcijfer uit.
Om meer duidelijkheid te geven over hoe mensen over Vattenfall denken beschrijven we ook 3 positieve punten en 3 negatieve punten die meerdere keren worden genoemd in de ervaringen. Zo kun je zelf bekijken hoe belangrijk deze punten voor je zijn. Het kan natuurlijk zijn dat de 3 negatieve punten, die invloed hebben op het eindcijfer, voor jou helemaal niet belangrijk zijn.
Vattenfall is een goede, betrouwbare energieleverancier. Vattenfall heeft meer dan 2 miljoen klanten in Nederland.
Vattenfall energie: een internationale speler.
Vattenfall is een naam die je nog niet zo lang op de Nederlandse energiemarkt tegenkomt. Toch is het in Europa een grote naam. In ons land begon het in 1994 met de oprichting van Nuon. Nuon groeide uit toch één van de grootste energieleveranciers van ons land. Er werd niet alleen energie geleverd, maar met de overname van Feenstra in 2000 was er ook specialistische kennis in service, onderhouds- en vervangingsmarkt van verwarmings- en warmwatersystemen. Vanaf 2008 werd het netbeheer met Liander zelfstandig gemaakt.
Een jaar eerder was er nog sprake van een mogelijke fusie met Essent. Daarmee zou het verreweg de grootste energieleverancier van Nederland worden. Namen als EssentNuon en Nusent kwamen al ter sprake. De fusie ging uiteindelijk niet door en in februari 2009 werd bekend dat Nuon in fases overgenomen zou worden door het Zweedse energieconcern Vattenfall. In 2018 maakte Nuon bekend dat hun naam zou verdwijnen. Sinds 2019 is Nuon Vattenfall. Vattenfall is sinds 1 maart 2019 wel de eigenaar van energieleverancier Delta Energie.
Vattenfall is een van de grootste energieleveranciers van Europa en is actief in Zweden, Nederland, Finland, Duitsland, Denenmarken, Groot-Brittanië en Frankrijk.
Vattenfall dynamisch contract: sinds april 2024 nu een dynamisch energiecontract afsluiten mogelijk!
Veel mensen zochten al of je bij Vattenfall een dynamisch contract kon afsluiten en sinds april 2024 kan dit! Vattenfall noemt dit de Vattenfall FlexPrijs en levert dynamische stroom en gas! Wilde je graag dynamische energie afnemen én bij één van de grootste energieleveranciers een contract afsluiten dan is dat nu mogelijk. Bekijk hieronder de voorwaarden en laat je maandbedrag berekenen voor het dynamisch energiecontract bij Vattenfall!
Review Vattenfall: Top of flop?
Nu we meer weten over Vattenfall is het tijd om te kijken of mensen tevreden zijn over deze energieleverancier. Samen met Essent en Eneco vormt Vattenfall een top 3 die veel groter zijn dan de overige leveranciers. Komt dit door de hoge tevredenheid van klanten? We kijken naar gedeelde ervaringen van (ex-)klanten* en behandelen 3 positieve en 3 negatieve punten die we regelmatig lezen over Vattenfall. Lees hier meer over klachten over energieleveranciers.
*= De vele reacties die we hebben gelezen lijken van (ex-)klanten. Er kunnen echter ook wat reacties tussen kunnen zitten van mensen die geen klant van Vattenfall zijn (geweest), maar bijvoorbeeld een ervaring hadden terwijl ze (nog) geen klant waren.
Vattenfall ervaringen : dit vinden mensen van Vattenfall.
We hebben over vele sites gezocht naar ervaringen van mensen die klant zijn (geweest) bij Vattenfall. De cijfers van de beoordelingen vormen een gemiddelde. Bij een systeem tot en met 5 sterren hebben we dit omgerekend naar een cijfer tussen 1 en 10. Onderstaande tabel is voor het laatst geüpdatet op 4-6-2023.
Gemiddelde cijfer | Op basis van aantal reviews | Bron |
2,6 | 956 | Trustpilot |
2,0 | 43 | Ervaringen.nl |
4,0 | 69 | consumentenbond.nl |
4,2 | 272 | Nederlandreview.nl |
7,9 | 6593 | Energiewereld.nl / gaslicht.com |
7,4 | 483 | Energievergelijk.nl |
6,1 | 16 | Energievergelijker.nl |
6,0 | 6 | Goedkopeenenergieengas.nl |
7,6 | 3563 | Pricewise.nl |
6,4 | 35 | reviews.nl |
Totaal aantal ervaringen | Gemiddelde cijfer Vattenfall |
12036 | 7,2 |
Dit cijfer is berekend door elk gemiddelde te vermenigvuldigen met het aantal reviews. Alles bij elkaar opgeteld en gedeeld door 12036 ervaringen komt er een prima cijfer uit de bus voor Vattenfall. Wij vermoedden zelf dat mensen sneller geneigd zijn om hun negatieve ervaringen te delen uit frustratie of boosheid dan een positieve ervaring. Uit een onderzoek van Capterra is echter naar voren gekomen dat er meer positieve dan negatieve reviews geplaatst worden. Lees meer over dit onderzoek op https://www.capterra.nl/blog/951/belang-van-online-klantbeoordelingen-op-aankoopgedrag-van-consument
Positieve recensies Vattenfall.
Vattenfall scoort dus een ruime voldoende en wij willen weten welke positieve recensies vaker terugkomen. We komen 3 punten vaak tegen waar (ex-)klanten erg tevreden over zijn bij Vattenfall.
#1 Goede service
We lezen meerdere reacties dat Vattenfall/Nuon een goede service biedt. Sommige berichten bevatten nog de oude naam Nuon waardoor deze reacties waarschijnlijk ook al wat ouder zijn. Toch zijn er ook mensen zeer tevreden over Vattenfall. Inhoudelijk lezen we niet echt wat de mensen zo enthousiast maakt over de service. Gaat het om een soepel geregelde overstap of om de app waarmee je bijvoorbeeld inzicht krijgt in je energieverbruik?
#2 Duidelijke rekeningen en informatievoorziening
Iets wat vaker terugkomt is de tevredenheid over de energierekeningen en de informatievoorziening van Vattenfall. De energierekeningen blinken uit in duidelijkheid en verschaft de klant veel inzichten. Hierbij worden diagrammen gebruikt die goed af te lezen zijn. We horen vaak van mensen dat ze de opbouw van de energierekening onduidelijk vinden, maar dat is bij de klanten van Vattenfall niet het geval.
#3 Goede klantenservice
We lezen enkele ervaringen waarin complimenten worden uitgedeeld aan de klantenservice. De klantenservice wordt hier snel, goed bereikbaar en deskundig genoemd. We lezen ook een reactie met als pluspunt voor Vattenfall:
Uitgelicht
Gas 8 cent goedkoper!?!
Gas 8 cent goedkoper? Ja, dat kan zeker en in het geval van Bert was het prijsverschil nog groter! Ook de goedkopere stroom en de welkomstbonus zorgden voor een forse besparing bij een overstap naar een andere energieleverancier!
Verwachting energieprijzen 2025: wat gaat er gebeuren met de gasprijs en de stroomprijs?
De verwachting energieprijzen 2025 vertelt wat de gasprijs en stroomprijs mogelijk gaan doen in 2025. Is het verstandig nu een nieuw en vast energiecontract af te sluiten?
Bert kreeg een aanbod van zijn huidige energieleverancier, maar vond via de energievergelijker een aanbod dat 100’en euro’s goedkoper was.
Is het aanbod van je huidige energieleverancier wel zo goed of kan je beter overstappen. Bert vergeleek het aanbod van zijn energieleverancier met de energieprijzen bij andere leveranciers.
Negatieve recensies Vattenfall.
Natuurlijk kunnen niet alle ervaringen positief zijn. We zijn enkele klachten over Vattenfall tegengekomen die door veel meer mensen zijn ervaren.
#1 Slechte klantenservice
Hoewel we nog niet over alle energieleveranciers een artikel hebben geschreven over de ervaringen die (ex-)klanten hebben kunnen we voorspellen dat dit vaker voor zal komen: Een onderdeel dat zowel bij de positieve als negatieve ervaringen vaker terugkomt. We zien behoorlijk veel reacties waarin de wachttijd het punt van ergernis is geweest. Ook de klantvriendelijkheid (die kennelijk ontbrak in de ervaring van sommige mensen) wordt meerdere keren als onvoldoende betiteld.
#2 Deur-tot-deur verkopers en hun verkooptechnieken
Een flinke bron van ergernis bij veel mensen zijn de deur-tot-deur verkopers. Als we meerdere ervaringen lezen blijken deze irritant volhardend, onbeschoft en onbetrouwbaar te zijn. Het gaat in de ervaringen om meerdere keren langskomen en aanbellen, uitschelden wanneer iemand zegt geen interesse te hebben en de klant lekker maken met het vooruitzicht goedkoper uit te zijn, terwijl dit later blijkt niet zo te zijn.
We kunnen al deze ervaringen natuurlijk niet controleren, maar aangezien we het meerdere keren voorbij zien komen zal er ongetwijfeld wat van waar zijn. Ook deze ervaringen zijn vooral over Nuon geschreven (en daardoor wellicht wat gedateerd) en minder over Vattenfall. In ons artikel over de betrouwbaarheid van energieleveranciers hebben we ook gesproken over misstanden bij energieleveranciers.
#3 Flinke verhoging van het maandelijkse termijnbedrag
Op het internet zijn ook diverse ervaringen te vinden waarin wordt beschreven dat het termijnbedrag na een jaarrekening flink is verhoogd met wel 20% tot 25%. Het is uit de verhalen echter moeilijk op te maken welke reden dit had. Niet iedereen houdt ontwikkelingen om de energiemarkt in de gaten. Een verhoging is ook logisch wanneer je op de jaarrekening moest bijbetalen. We kunnen niet echt inschatten of de klachten legitiem zijn.
Klachten over Vattenfall. Zijn ze terecht of onterecht?
Dat is natuurlijk lastig te beoordelen. Wanneer iemand zegt dat de klantenservice onvriendelijk is vat diegene dat zo op. Misschien had iemand anders dat in dezelfde situatie niet zo opgevat. De 3 positieve en negatieve punten zijn we vaker tegengekomen en dus is het niet alleen een kwestie van interpretatie.
Al met al kun je kijken naar het formaat van Vattenfall (waarschijnlijk niet voor niets één van de 3 grootste energieleveranciers van Nederland) naar het gemiddelde cijfer en de 3 meest voorkomende positieve en negatieve punten. Vind je het positieve punt van duidelijke rekeningen heel belangrijk of stoor je je aan zo aan het negatieve punt van de deur-tot-deur verkopers waardoor je niet bij een energieleverancier energie wilt afnemen?
Onze persoonlijke ervaring met Vattenfall is perfect. Wij zouden zelf een 10 als ervaring geven. Wij hebben persoonlijk nooit te maken met de klantenservice of deur-tot-deur verkopers.
Mensen vragen ook: FAQ.
Vattenfall lijkt betrouwbaar te zijn op basis van het cijfer van een 7,2 op basis van ruim 12000 ervaringen van (ex-)klanten. Toen ze nog Nuon heetten kwamen ze wel een keer in het nieuws met enkele andere energieleveranciers: verkopers via de telefoon of aan de deur zouden contracten aansmeren aan mensen, terwijl er verteld wordt dat het een ‘voorstelcontract’ of offerte zou zijn. In feite gingen mensen gewoon akkoord met een overstap die ze nog helemaal niet wilden. Dit is al enkele jaren geleden. Vattenfall en de andere energieleveranciers lijken hier van geleerd te hebben.
De solvabiliteit van Vattenfall is goed. Met 20% tot 60% heeft het genoeg ruimte om moeilijke tijden op te vangen. Vattenfall zal niet zomaar failliet gaan en er zijn geen financiële problemen.
Vattenfallen is niet een Nederlands energiebedrijf, maar komt uit Zweden. In Nederland heette Vattenfall eerst Nuon, maar die naam veranderde in de naam van de eigenaar die marktleider is in Noord-Europa en ruim 20.000 werknemers heeft.
Wie is goedkoper: Vattenfall of Essent? Dat is een vraag die veel mensen opzoeken, maar daar is geen vast antwoord op te geven. Energieprijzen veranderen dagelijks. De ene dag is Vattenfall goedkoper dan Essent en een dag later kan Essent goedkoper zijn dan Vattenfall. Met een energievergelijker kun je alle aanbiedingen van vele energieleveranciers in 2 minuten met elkaar vergelijken, om zo de beste deal te krijgen.
Vattenfall is een goede energieleverancier. Er zijn geen leveringsproblemen, ze bestaan al vele jaren en hebben veel ervaring. Ze zijn marktleider in Noord-Europa en hebben ruim 20.000 mensen in dienst. Op basis van ruim 12000 ervaringen krijgt Vattenfall een 7,2 als rapportcijfer.
Bij Vattenfall een contract afsluiten.
Wil jij graag energie afnemen van een bekende grote energieleverancier die al decennia aan miljoenen mensen energie levert en een ruim voldoende scoort?
Kijk dan op de site van Vattenfall om te zien welke voordelen ze jou kunnen bieden.
Energie afnemen bij een energieleverancier met miljoenen tevreden klanten?
Kies jij ook voor de ruime ervaring en service van Vattenfall?
Wil je weten hoe andere energieleveranciers beoordeeld zijn?