Vattenfall ervaringen: aanrader of afrader?

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Je hebt keuze uit tientallen energieleveranciers. Energie is een grote kostenpost en je wilt graag dat alles goed gaat. Logisch dat je meer wilt weten over de mening van anderen over verschillende energieleveranciers. In dit artikel kijken we naar de vele Vattenfall ervaringen van klanten of voormalige klanten. Is Vattenfall (voorheen Nuon) een leverancier waar men in het algemeen tevreden over is of heerst er negativiteit? Laat onderaan het artikel even weten wat jouw ervaringen zijn met Vattenfall.

Energie afnemen bij een energieleverancier met miljoenen tevreden klanten?

Kies jij ook voor de ruime ervaring, en service van Vattenfall?

Ik wil zien wat Vattenfall mij kan bieden

Inhoudsopgave

Vattenfall energie: een internationale speler.

Vattenfall is een naam die je nog niet zo lang op de Nederlandse energiemarkt tegenkomt. Toch is het in Europa een grote naam. In ons land begon het in 1994 met de oprichting van Nuon. Nuon groeide uit toch één van de grootste energieleveranciers van ons land. Er werd niet alleen energie geleverd, maar met de overname van Feenstra in 2000 was er ook specialistische kennis in service, onderhouds- en vervangingsmarkt van verwarmings- en warmwatersystemen. Vanaf 2008 werd het netbeheer met Liander zelfstandig gemaakt.

Een jaar eerder was er nog sprake van een mogelijke fusie met Essent. Daarmee zou het verreweg de grootste energieleverancier van Nederland worden. Namen als EssentNuon en Nusent kwamen al ter sprake. De fusie ging uiteindelijk niet door en in februari 2009 werd bekend dat Nuon in fases overgenomen zou worden door het Zweedse energieconcern Vattenfall. In 2018 maakte Nuon bekend dat hun naam zou verdwijnen. Sinds 2019 is Nuon Vattenfall.

Vattenfall is een van de grootste energieleveranciers van Europa en is actief in Zweden, Nederland, Finland, Duitsland, Denenmarken, Groot-Brittanië en Frankrijk.

Review Vattenfall: Top of flop?

Review Vattenfall Energie Besparen Info

Nu we meer weten over Vattenfall is het tijd om te kijken of mensen tevreden zijn over deze energieleverancier. Samen met Essent en Eneco vormt Vattenfall een top 3 die veel groter zijn dan de overige leveranciers. Komt dit door de hoge tevredenheid van klanten? We kijken naar gedeelde ervaringen van (ex-)klanten* en behandelen 3 positieve en 3 negatieve punten die we regelmatig lezen over Vattenfall. Lees in dit artikel meer over klachten over energieleveranciers.

*= De vele reacties die we hebben gelezen lijken van (ex-)klanten. Er kunnen echter ook wat reacties tussen kunnen zitten van mensen die geen klant van Vattenfall zijn (geweest), maar bijvoorbeeld een ervaring hadden terwijl ze (nog) geen klant waren.

Vattenfall ervaringen : dit vinden mensen van Vattenfall.

We hebben over vele sites gezocht naar ervaringen van mensen die klant zijn (geweest) bij Vattenfall. De cijfers van de beoordelingen vormen een gemiddelde. Bij een systeem tot en met 5 sterren hebben we dit omgerekend naar een cijfer tussen 1 en 10.

Gemiddelde cijferOp basis van aantal reviewsBron
3,236Trustpilot
5,91429Energieleveranciers.nl
2,140Ervaringen.nl
7,4232Energieervaringen.nl
4,8128Nederlandreview.nl
3,1418Overstapervaringen.nl
5,647Energie-ervaringen.nl
7,4390Energiewereld.nl / gaslicht.com
7,6219Energievergelijk.nl
6,414Energievergelijker.nl
6,04Goedkopeenenergieengas.nl
7,63392Pricewise.nl
Klik op de naam van de bron om de reacties te kunnen lezen. Bij PriceWise moet je eerst de vergelijker gebruik en daarna op Vattenfall klikken.
Totaal aantal ervaringenGemiddelde cijfer Vattenfall
               63496,77
De 6349 ervaringen zijn van klanten of ex-klanten, maar er zouden ook mensen over Vattenfall geschreven kunnen hebben die geen klant zijn (geweest).

Dit cijfer is berekend door elk gemiddelde te vermenigvuldigen met het aantal reviews. Alles bij elkaar opgeteld en gedeeld door 6349 ervaringen komt er een prima cijfer uit de bus voor Vattenfall. Wij vermoedden zelf dat mensen sneller geneigd zijn om hun negatieve ervaringen te delen uit frustratie of boosheid dan een positieve ervaring. Uit een onderzoek van Capterra is echter naar voren gekomen dat er meer positieve dan negatieve reviews geplaatst worden. Lees meer over dit onderzoek op https://www.capterra.nl/blog/951/belang-van-online-klantbeoordelingen-op-aankoopgedrag-van-consument

Positieve recensies Vattenfall.

Vattenfall scoort dus een ruime voldoende en wij willen weten welke positieve recensies vaker terugkomen. We komen 3 punten vaak tegen waar (ex-)klanten erg tevreden over zijn bij Vattenfall.

#1 Goede service

We lezen meerdere reacties dat Vattenfall/Nuon een goede service biedt. Sommige berichten bevatten nog de oude naam Nuon waardoor deze reacties waarschijnlijk ook al wat ouder zijn. Toch zijn er ook mensen zeer tevreden over Vattenfall. Inhoudelijk lezen we niet echt wat de mensen zo enthousiast maakt over de service. Gaat het om een soepel geregelde overstap of om de app waarmee je bijvoorbeeld inzicht krijgt in je energieverbruik?

#2 Duidelijke rekeningen en informatievoorziening

Iets wat vaker terugkomt is de tevredenheid over de energierekeningen en de informatievoorziening van Vattenfall. De energierekeningen blinken uit in duidelijkheid en verschaft de klant veel inzichten. Hierbij worden diagrammen gebruikt die goed af te lezen zijn. We horen vaak van mensen dat ze de opbouw van de energierekening onduidelijk vinden, maar dat is bij de klanten van Vattenfall niet het geval.

#3 Goede klantenservice

We lezen enkele ervaringen waarin complimenten worden uitgedeeld aan de klantenservice. De klantenservice wordt hier snel, goed bereikbaar en deskundig genoemd. We lezen ook een reactie met als pluspunt voor Vattenfall:

‘Unieke feedback met klanten waardoor Vattenfall beter dan wie ook op de hoogte blijft van wat “we” willen.’

Negatieve recensies Vattenfall.

Natuurlijk kunnen niet alle ervaringen positief zijn. We zijn enkele klachten over Vattenfall tegengekomen die door veel meer mensen zijn ervaren.

#1 Slechte klantenservice

Klantenservice Ervaringen Vattenfall

Hoewel we nog niet over alle energieleveranciers een artikel hebben geschreven over de ervaringen die (ex-)klanten hebben kunnen we voorspellen dat dit vaker voor zal komen: Een onderdeel dat zowel bij de positieve als negatieve ervaringen vaker terugkomt. We zien behoorlijk veel reacties waarin de wachttijd het punt van ergernis is geweest. Ook de klantvriendelijkheid (die kennelijk ontbrak in de ervaring van sommige mensen) wordt meerdere keren als onvoldoende betiteld.

#2 Deur-tot-deur verkopers en hun verkooptechnieken

Een flinke bron van ergernis bij veel mensen zijn de deur-tot-deur verkopers. Als we meerdere ervaringen lezen blijken deze irritant volhardend, onbeschoft en onbetrouwbaar te zijn. Het gaat in de ervaringen om meerdere keren langskomen en aanbellen, uitschelden wanneer iemand zegt geen interesse te hebben en de klant lekker maken met het vooruitzicht goedkoper uit te zijn, terwijl dit later blijkt niet zo te zijn.

We kunnen al deze ervaringen natuurlijk niet controleren, maar aangezien we het meerdere keren voorbij zien komen zal er ongetwijfeld wat van waar zijn. Ook deze ervaringen zijn vooral over Nuon geschreven (en daardoor wellicht wat gedateerd) en minder over Vattenfall. Over de betrouwbaarheid van energieleveranciers hebben we in dit artikel ook gesproken over misstanden bij energieleveranciers.

#3 Flinke verhoging van het maandelijkse termijnbedrag

Op het internet zijn ook diverse ervaringen te vinden waarin wordt beschreven dat het termijnbedrag na een jaarrekening flink is verhoogd met wel 20% tot 25%. Het is uit de verhalen echter moeilijk op te maken welke reden dit had. Niet iedereen houdt ontwikkelingen om de energiemarkt in de gaten. Een verhoging is ook logisch wanneer je op de jaarrekening moest bijbetalen. We kunnen niet echt inschatten of de klachten legitiem zijn.

Klachten over Vattenfall. Zijn ze terecht of onterecht?

Dat is natuurlijk lastig te beoordelen. Wanneer iemand zegt dat de klantenservice onvriendelijk is vat diegene dat zo op. Misschien had iemand anders dat in dezelfde situatie niet zo opgevat. De 3 positieve en negatieve punten zijn we vaker tegengekomen en dus is het niet alleen een kwestie van interpretatie.

Al met al kun je kijken naar het formaat van Vattenfall (waarschijnlijk niet voor niets één van de 3 grootste energieleveranciers van Nederland) naar het gemiddelde cijfer en de 3 meest voorkomende positieve en negatieve punten. Vind je het positieve punt van duidelijke rekeningen heel belangrijk of stoor je je aan zo aan het negatieve punt van de deur-tot-deur verkopers waardoor je niet bij een energieleverancier energie wilt afnemen?

Onze persoonlijke ervaring met Vattenfall is perfect. Wij zouden zelf een 10 als ervaring geven. Wij hebben persoonlijk nooit te maken met de klantenservice of deur-tot-deur verkopers.

Bij Vattenfall een contract afsluiten.

Wil jij graag energie afnemen van een bekende grote energieleverancier die al decennia aan miljoenen mensen energie levert en een ruime voldoende scoort?

Kijk dan op de site van Vattenfall om te zien welke voordelen ze jou kunnen bieden.

Energie afnemen bij een energieleverancier met miljoenen tevreden klanten?

Kies jij ook voor de ruime ervaring, en service van Vattenfall?

Ik wil zien wat Vattenfall mij kan bieden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door deze site te bezoeken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

Wij gebruiken cookies om pagina's sneller te laden. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten. Cookies kunt u alleen zelf verwijderen, aangezien deze op uw computer opgeslagen zijn. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser. Via onze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Onze cookies zijn 'standaard' cookies zoals vrijwel alle websites op de wereld inzetten. We kunnen niet zien wie onze website bezoekt en (dat zouden we ook niet willen) kunnen geen persoonlijke informatie doorgeven aan andere partijen. Let op! : Onze cookies zijn Technisch Noodzakelijke cookies volgens de EU-cookie wetgeving. Daarnaast zijn er niet noodzakelijke (maar voor ons gewenste) analyse cookies voor Google Analytics. Door deze website te bezoeken ga je hiermee akkoord.

Sluiten