Eneco review: Ruim 9000 ervaringen over één van de grootste energieleveranciers.

Eneco ervaringen: 3 positieve en 3 negatieve ervaringen die meerdere keren genoemd worden in deze Eneco review.

De keuze maken uit tientallen energieleveranciers kan best lastig zijn. Wanneer je twijfelt over een restaurant of huishoudelijke apparaten kun je op internet genoeg reviews vinden. Veel mensen vinden dit erg fijn, want dankzij vele reacties krijg je toch een beeld waar je je beslissing op kunt baseren. Daarom vinden wij het enorm waardevol om een beeld te geven van verschillende energieleveranciers. Deze review van Eneco ervaringen helpt jou hopelijk ook om een beslissing te nemen. Laat onderaan dit artikel even weten of jij van plan bent een contract af te sluiten na het lezen van deze Eneco review.

LET OP! Sinds September 2023 biedt Eneco als eerste grote energieleverancier een dynamisch energiecontract aan!

Eneco is één van de grootste energieleveranciers van Nederland.

Krijg automatisch 100% groene stroom uit Nederland voor een voordelig tarief!

Ja, ik wil de tarieven van Eneco bekijken

Eneco Review met Eneco ervaringen en een rapportcijfer.

Deze Eneco Review vertelt jou wat (ex-)klanten hebben ervaren. We beginnen de review met informatie over Eneco als energieleverancier. Zo kom je te weten dat Eneco een hele grote energieleverancier is. Daarmee lijkt de solvabiliteit van Eneco goed en is de kans dat ze failliet gaat klein. Dit vind je mogelijk belangrijk in je keuze voor een energieleverancier, omdat je het geld van al betaalde termijnbedragen meestal niet terugkrijgt wanneer de energieleverancier waar jij energie afneemt failliet gaat.

Na de feitelijke informatie over Eneco zie je een tabel met het aantal Eneco ervaringen van mensen die deze ook hebben voorzien van een beoordelingscijfer. We hebben vele beoordelingen verzameld, waardoor we een goed onderbouwd eindcijfer als beoordeling voor Eneco kunnen uitdelen. We hebben niet alleen beoordelingscijfers verzameld, maar vertellen je ook over de punten waar Eneco volgens meerdere mensen goed in is en waar ze zich nog in kunnen verbeteren.

Hierdoor heb je na het lezen van de Eneco review een helder beeld van wat je kan verwachten wanneer je naar Eneco overstapt. Je kunt ook de reviews over andere energieleveranciers lezen en zo vergelijken welke energieleverancier bij jou past. Je vindt links naar de reviews en de eindbeoordelingen in onze Energieleveranciers Nederland Ranglijst.

Eneco energie: één van de grootste energieleveranciers van Nederland.

Eneco bestaat al sinds 1 januari 1995 en werd in die tijd nog voluit met hoofdletters geschreven. In de jaren die volgden werden er diverse partijen overgenomen. In 2009 worden delen van Econcern overgenomen. Hiermee wil Eneco meer inzetten op duurzame energie. In 2011 neemt Eneco energieleverancier Oxxio over. Hiermee heeft Eneco ruim 2,1 miljoen klanten en hoort het bij de 3 grote energieleveranciers in ons land. Oxxio gaat nog wel onder de eigen naam verder.

In de jaren die volgen wordt Eneco actief in België, introduceert het de slimme thermostaat Toon en start het diverse duurzame energieprojecten. In 2014 wordt Dong Energy overgenomen waardoor er bijna 100.000 extra klanten worden toegevoegd. In 2017 wordt netbeheerder Stedin afgesplitst van Eneco. Er worden meerder duurzame energieprojecten gestart, onder andere bij de Eemshaven. Sinds 2016 is Google daar de exclusieve afnemer van de windenergie die 19 windmolens produceren. Eneco is voor 30% eigenaar van energieleverancier Greenchoice.

De ontwikkeling is met een duidelijke afbeelding inzichtelijk gemaakt op https://www.eneco.nl/over-ons/

Nu ook bij Eneco: dynamisch energiecontract met energie voor de marktprijs.

Sinds september 2023 heeft Eneco als eerste van de grote energieleveranciers dynamische energie. Met een dynamisch energiecontract betaal je per uur een verschillende stroomprijs en per dag kan de gasprijs veranderen. Je betaalt hiervoor de marktprijs. Je bent hiermee een stuk goedkoper uit dat bij andere energiecontracten schreven wij al in ons artikel over het dynamisch energiecontract. Eneco levert 100% groene stroom uit Nederland voor een prijs die niet verhoogd wordt om winst te maken.

Je kan bij Eneco een dynamisch energiecontract opzeggen zonder een opzegboete te betalen. De opzegtermijn is slechts 9 dagen. Met de Eneco app kan je 15 uur voordat de volgende dag begint de energietarieven inzien. Zo kan je je stroomverbruik plannen op de goedkopere momenten. Hiermee kan je je voordeel extra verhogen. Voorlopig is het dynamisch energiecontract alleen beschikbaar voor mensen zonder zonnepanelen, maar Eneco verwacht dit in oktober 2023 al te veranderen waardoor ook zonnepanelenbezitters bij Eneco een dynamisch contract kunnen nemen.

Zonnepanelen van Eneco

Eneco helpt je ook met het kiezen en installeren van zonnepanelen. Met zonnepanelen kun je honderden euro’s per jaar besparen, maar welke zonnepanelen moet je hebben? Wat zijn de kosten en de precieze opbrengsten? Deze vragen en hulp bij aanvragen van subsidies en andere financieringskwesties krijg je bij Eneco. Heb je geen budget of ruimte voor zonnepanelen? Lees dan verderop in deze review over StukjeZon van Eneco.

Zonnepanelen van Eneco levert je de volgende voordelen op:

  • Een gratis en vrijblijvende offerte toegespitst op jouw specifieke situatie.
  • Altijd een check van je dak en je huis.
  • Hulp bij financiering: Subsidie, fiscaal voordeel, aantrekkelijk lenen of zelf investeren.

Review Eneco: bevalt deze energieleverancier goed?

Eneco is dus één van de grootste energieleveranciers van Nederland. Dat betekent dat vele mensen klant bij Eneco zijn of zijn geweest. We willen graag weten wat (ex-)klanten van Eneco vinden. Is men tevreden over Eneco of zijn mensen kritisch? We delen een cijfer uit aan Eneco en beschrijven drie veelvoorkomende positieve punten die op het internet gedeeld worden. Natuurlijk belichten we ook drie negatieve punten.

Eneco ervaringen : dit vinden mensen van Eneco.

We hebben over vele sites gezocht naar ervaringen van mensen die klant zijn (geweest) bij Eneco. De cijfers van de beoordelingen vormen een gemiddelde. Bij een systeem tot en met 5 sterren hebben we dit omgerekend naar een cijfer tussen 1 en 10. Onderstaande tabel is geüpdatet op 7-8-2022.

Gemiddelde cijferOp basis van aantal reviewsBron
2,2821Trustpilot
6,014Reviews.nl
5,7781Energieleveranciers.nl
1,2249Ervaringen.nl
7,71278Opiness.nl
5,7485Energieervaringen.nl
3,028Nederlandreview.nl
4,111Ervaringensite.nl
2,9349Overstapervaringen.nl
7,63191Energiewereld.nl / gaslicht.com
7,9173Energievergelijk.nl
6,120Energievergelijker.nl
6,08Goedkopeenenergieengas.nl
7,3120Easyswitch.nl
7,71223Pricewise.nl
8,05reviewgo.nl
7,3411feedbackcompany.com
3,052consumentenbond.nl

Bij EasySwitch hebben we de beoordeling van klanten gebruikt en niet de beoordeling van EasySwitch zelf. Bij PriceWise kun je de beoordeling van Eneco vinden door de energie vergelijker te gebruiken en in de zoekresultaten bij Eneco op ‘tarieven & meer info’ te klikken. Dan verschijnt er ‘Over de leverancier’ en als je daar op klikt zie je aan de rechterkant de klantbeoordelingen. Die kun je lezen door te klikken op ‘Score van 1223 klanten’.

Totaal aantal ervaringenGemiddelde cijfer Eneco
               92196,5

Dit cijfer is berekend door elk gemiddelde te vermenigvuldigen met het aantal reviews. Alles bij elkaar opgeteld en gedeeld door 9219 ervaringen komt er een prima cijfer uit de bus voor Eneco.

We kunnen ons voorstellen dat mensen sneller een ervaring delen wanneer ze ontevreden zijn over een energieleverancier dan wanneer ze wel tevreden zijn. Als alles ‘gewoon op rolletjes loopt’ zou dit wat ons betreft normaal zijn, terwijl er bij dingen die fout gaan misschien sneller de neiging ontstaat om dit aan andere mensen te vertellen.

Uit een onderzoek van Capterra blijkt juist het tegendeel. Er worden meer positieve dan negatieve reviews geplaatst. Lees meer over dit onderzoek op https://www.capterra.nl/blog/951/belang-van-online-klantbeoordelingen-op-aankoopgedrag-van-consument

Uitgelicht

Positieve recensies Eneco.

Eneco bestaat al 25 jaar en is één van de grootste energieleveranciers van Nederland. Uit de ervaringen blijkt ook dat Eneco een ruime voldoende verdient. Wanneer je al zo lang bestaat, veel klanten hebt en een positief cijfer behaalt zullen er waarschijnlijk wat hele sterke punten op te noemen zijn over Eneco. De drie meest voorkomende positieve recensies zijn:

#1 Al jaren tevreden klant

Tevredenheid Eneco Energie Besparen Info

Als positief punt lezen we meerdere reacties van mensen die aangeven al (zeer) lang verbonden zijn aan Eneco en nooit klachten hebben gehad. Een mooi compliment voor deze energieleverancier. Een verder uitleg staat er niet bij deze reacties. Veranderingen die moeten worden doorgevoerd zorgen soms voor problemen. Een betalingsregeling, een verhuizing of meterstanden doorgeven/wijzigen zijn administratieve processen waarbij berichtgevingen nog wel eens langs elkaar heen lopen en waar verwarring ontstaat. We weten echter niet of de mensen die al jaren tevreden klant zijn ook veel van dit soort processen hebben meegemaakt. Er zijn ook mensen die eenmaal bij een energieleverancier zijn en eigenlijk nooit iets laten wijzigen. Hoe dan ook is het goed om te lezen dat er mensen al jaren bij Eneco tevreden klant zijn.

#2 Problemen worden goed opgelost

We lezen enkele reacties over problemen die zijn ontstaan en daarna snel zijn opgelost. Een verkeerd contract, te hoog termijnbedrag en problemen met slimme thermostaat Toon zijn problemen die genoemd worden en goed en klantvriendelijk worden opgelost.

#3 Tevredenheid over de app van Eneco

Energiezaken regel je natuurlijk het liefst vanuit de luie stoel. Met een app op je mobiele telefoon is het bij veel energieleveranciers mogelijk gegevens in te zien en aan te passen. Over de app van Eneco lezen we enthousiaste reacties. Deze app laat je duidelijk zien voor hoeveel euro je aan energie verbruikt per dag en kun je je termijnbedrag aanpassen. Met een gekleurde balk wordt aangegeven voor hoeveel euro van je maandbudget je al hebt verbruikt.

Naast het inzicht in je energieverbruik en de kosten is het zoals gezegd ook mogelijk je maandbedrag aan te passen. Niet alleen de hoogte van het bedrag, maar ook de betaaldag is eenvoudig in te stellen. Openstaande rekeningen kun je ook met de app via iDeal betalen. De app biedt verder tips voor het verlagen van je energieverbruik.

Tot slot zijn er ook nog 2 slimme features in de app aanwezig. Wanneer je aangeeft welke huishoudelijke apparaten je gebruikt en hoe je huishouden eruit ziet kan de app met een algoritme berekenen hoeveel energie je verbruikt bij het wassen, koken en met de verwarming. Dit kan alleen wanneer je een slimme meter hebt.

Wat de app ook kan is berekenen hoeveel geld je bespaart met zonne-energie. De ZonSimulator berekent dit ook wanneer je geen zonnepanelen op je dak hebt. Zonnepanelen is wel een hele winstgevende investering die we zeker aanraden zoals je in dit artikel kunt lezen.

Eneco biedt echter StukjeZon aan. Met StukjeZon krijg je energie van een zonnepaneel van een zonnepanelenpark. Je hoeft dus niets op je dak te hebben en er zijn geen hoge investeringskosten. 1 StukjeZon levert je 250 kWh per jaar op. Je betaalt hiervoor eenmalig €60 terwijl je 5 jaar lang €15 bespaart volgens Eneco. Je kunt maximaal 12 StukjeZon nemen. Hier betaal je €720 voor en bespaar je 5 jaar lang €180 voor een totaal van €900 aan besparing. Een mooi idee voor mensen die niet het budget hebben op zonnepanelen aan te schaffen. Je kunt echter ook zonnepanelen huren.

De Eneco StukjeZon ervaringen zijn positief, maar het is wel verplicht een stroomcontract bij Eneco te hebben. Om echt winst te maken met StukjeZon zal je 5 jaar lang bij Eneco moeten blijven en kan je voor stroom niet overstappen naar een andere energieleverancier. Bekijk dus goed of jij deze voorwaarde fijn vindt. Voor gas zou je wel een andere energieleverancier kunnen hebben.

Negatieve recensies Eneco.

Wat ons opviel bij het zoeken naar positieve punten die we meerdere keren tegenkomen is het aantal negatieve recensies. Met een score van 6,5 op basis van ruim 9000 ervaringen hadden we toch moeite positieve punten te vinden (die vaker genoemd werden). Onze eigen inschatting dat negatieve ervaringen sneller en uitgebreider worden beschreven kreeg, ondanks het onderzoek van CapTerra, toch wel een bevestiging. Het vinden van negatieve punten was namelijk veel gemakkelijker.

#1 De klantenservice van Eneco: Onder de maat

Bij de positieve punten hebben we genoemd dat er mensen ervaringen hebben gedeeld dat problemen goed worden opgelost bij Eneco. Een veel groter aantal mensen laat echter weten dat wat hun betreft de klantenservice door de mand valt. De diversiteit van de problemen is groot, maar vele reacties beschrijven dat er moeilijk contact valt te krijgen met de klantenservice van Eneco.

Zowel via de telefoon als via de mail is het veel mensen niet gelukt een antwoord op hun vraag te krijgen. We lezen meerdere keren dat er na enkele weken nog niet is gereageerd op mailtjes en dat mensen wel een kwartier tot 20 minuten in de wacht staan als ze de klantenservice bellen. Iemand noemt zelfs een wachttijd van 45 minuten!

Ook de manier waarop de klantenservice sommige (ex-)klanten te woord heeft gestaan wordt beschreven als schandalig. Uitlachen, praten alsof je een vriendin bent i.p.v. een klant en zomaar het gesprek beëindigen wordt meerdere keren genoemd.

#2 Ontevredenheid over het cv-ketel onderhoudscontract van Eneco

Eneco biedt naast de levering van energie ook een onderhoudscontract aan voor je cv-ketel. In dit artikel kun je lezen waarom onderhoud voor de ketel belangrijk is. Eneco geeft de klant de mogelijkheid om tussen drie onderhoudscontracten te kiezen. Het standaard contract die je €9 per maand kost zorgt ervoor dat je één keer per 2 jaar een onderhoudsbeurt voor je ketel krijgt. Je hebt geen last van voorrijkosten of monteurskosten. Voor €4,50 per maand extra wordt dit omgezet naar een jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Voor €3 per maand extra zijn materiaalkosten tot €250 inbegrepen. Wil je dit graag en wil je ook een jaarlijkse onderhoudsbeurt voor je ketel dan betaal je dus €16,50 per maand, oftewel jaarlijks €198.

We lezen enkele klachten over het onderhoudscontract. Op nl.trustpilot.com staat bijvoorbeeld de volgende ervaring:

“Zeer slechte leverancier. Heb een serviceabonnement in de eerste instantie wordt gezegd eerste uur arbeidsloon hoef je niet te betalen. Als er een klein onderdeel vervangen moet worden dan vervalt het gratis uurtje.met als gevolg je maandelijkse Kosten + 185 euro.armer”

Ook het maken van een afspraak gaat niet altijd goed zo lezen we. Dit komt doordat Eneco het onderhoud uitbesteedt aan een ander bedrijf en Eneco heeft geen inzicht in de planning. We hebben meerdere berichten gelezen dat er een afspraak is gemaakt, maar dat er geen monteur lang is geweest op de afgesproken tijden. Een afspraak inplannen kost sowieso al dagen of zelfs weken volgens meerdere ervaringen. Je kunt kiezen voor een onderhoudscontract bij een andere energieleverancier.

Onderhoud CV ketel Monteur

#3 Veel verschillende klachten

Normaal gesproken noemen met 3 positieve en 3 negatieve punten die we meerdere keren voorbij zien komen in de ervaringen van mensen met de energieleverancier. Na twee negatieve punten die we regelmatig hebben gelezen hadden we meer moeite om een derde punt te noemen die we veelvuldig tegenkomen.

Er zijn allerlei klachten die niet zo vaak terugkomen naast de genoemde slechte ervaring met de klantenservice en het cv-ketel onderhoudscontract. De klachten gaan over de stadsverwarming, jaarrekeningen, overstapboetes, deur-tot-deur verkopers en nog meer onderwerpen.

Wat is de waarde van deze ervaringen met Eneco?

Als cijfer heeft Eneco dus een dikke voldoende gekregen. Met de bundeling van ruim 9000 ervaringen in dit artikel heb je zo een beter beeld van Eneco dan wanneer je slechts op één van de websites zou kijken. Daarnaast hebben we ook punten genoemd die we meerdere keren tegenkwamen. Wat is nou de waarde van deze ervaringen?

We maken de komende tijd van alle energieleveranciers in Nederland een artikel met ervaringen. Zo kun je de energieleveranciers goed vergelijken. De waarde dit je aan deze artikelen kunt toekennen is je eigen keuze.

Er zullen namelijk ook ervaringen geschreven zijn, terwijl de fout toch niet bij Eneco lag. En wellicht zijn heel veel klachten opgelost, maar hebben de schrijvers van de ervaringen er niet meer aan gedacht om dit toe te voegen aan hun recensie. En een opgeloste klacht betekent vaak ook dat het beoordelingscijfer hoger komt te liggen. In dit artikel lees je dat Eneco 98% van de klachten heeft opgelost die bij klacht.nl gemeld werden. We hebben ook precies dezelfde reacties op meerdere websites gezien. Iemand die zijn ervaring wel 4 keer deelt beïnvloedt daarmee nog meer het cijfer van Eneco.

En uiteraard is een gemiddeld cijfer ook geen garantie voor een probleemloze periode voor jou. Uit een persoonlijke ervaring kunnen we bijvoorbeeld zeggen dat we heerlijk pizza hebben gegeten bij een restaurant, terwijl later bleek dat het restaurant een 4 als beoordeling kreeg op het internet. Pure Energie heeft bijvoorbeeld een hoger cijfer gescoord dan Eneco, terwijl er vast ook mensen zijn geweest die bij beide energieleveranciers energie hebben afgenomen en meer tevreden zijn over Eneco dan over Pure Energie.

Omdat je natuurlijk nooit kunt precies kunt voorspellen bij welke energieleverancier je een zorgeloze periode energie kunt afnemen zonder gedoe en rompslomp bieden de cijfers in onze beoordeling enige houvast, maar geen garanties.

Mensen vragen ook: FAQ.

Is Eneco betrouwbaar?

Eneco is betrouwbaar. Enkele jaren geleden waren er wel een behoorlijk aantal klachten over verschillende energieleveranciers, waaronder Eneco. Er zouden door verkopers aan de deur of telefoon contracten te gunstig doen laten lijken en zelfs ‘offertes’ zijn toegezegd, terwijl mensen dan een rechtsgeldend energiecontract kregen toegestuurd zonder dat ze dit wilden. De laatste jaren horen we niet meer dat dit speelt.

Hoe kan ik Eneco telefonisch bereiken?

Je kunt Eneco telefonisch bereiken op telefoonnummer 088 – 895 5955. Naar Eneco bellen is gratis. Zakelijke klanten kunnen contact op nemen met Eneco via het telefoonnummer 010 – 890 6988.

Hoe is de solvabiliteit van Eneco?

De solvabiliteit van Eneco is met 20% tot 60% ruim voldoende. De kans dat Eneco in de financiële problemen komt of zelfs failliet gaat is erg klein.

Wie is de eigenaar van Eneco?

De eigenaar van Eneco zijn de Japanse bedrijven Mitsubishi en Chubu Electric Power wanneer de 44 gemeenteraden de overname goedkeurt. Deze 44 Nederlandse gemeenten zijn nu nog eigenaar van Eneco. De nieuwe eigenaren van Eneco willen internationaal uitbreiden en verduurzaming naar een hoger plan tillen.

Meer reviews over energieleveranciers lezen?

Zoals we al eerder in dit artikel zeiden vinden veel mensen het fijn om ervaringen te lezen. Het blijkt dat er ontzettend veel vraag is naar reviews en gedeelde ervaringen. We zullen de komende maanden over alle Nederlandse energieleveranciers artikelen schrijven zoals deze. Zo heb je een goed overzicht van de kwaliteiten en mindere punten van elke leverancier. We hopen je hiermee te helpen de juiste keuze te maken.

Klik hier om naar alle reviewartikelen over energieleveranciers te gaan.

Naar Eneco overstappen.

Ben jij na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over Eneco en wil je graag zien wat zij jouw op dit moment kunnen bieden? Klik hieronder op de knop om naar de site van deze energiereus te gaan!

Eneco is één van de grootste energieleveranciers van Nederland.

Krijg automatisch 100% groene stroom uit Nederland voor een voordelig tarief!

Ja, ik wil de tarieven van Eneco bekijken

Wil je weten wat de beoordelingscijfers van andere energieleveranciers zijn?

Wil je niet langer veel geld kwijt zijn aan energie? Download ons gratis e-book met 57 energie bespaartips!